Verslag van de modelbouwbeurs Dortmund

Dortmund 20 november 2021 door Karol Wozniak.

Het afgelopen weekend vierden wij een beetje mijn verjaardag. Op vrijdagavond kwam de hele familie uit Alkmaar over en kleinzoon en schoonzoon hadden al aangegeven best op zaterdag naar Dortmund te willen gaan. Geen probleem. In Dortmund aangekomen werden we eerst langs een autostraat geleid met de vraag of we waren ingeënt. Hoefden alleen maar ja of neen te zeggen. Auto geparkeerd en daarna naar de ingang gelopen. Voordat we het gebouw mochten binnengaan, eerst naar een tent. 

Daar werd de corona-app bekeken  en de identificatie gecontroleerd. Daarna kregen we een groen bandje om en daarmee mochten we het gebouw in. Het was mooi weer. Gewoon een gelukje bij een ongelukje.

Bij binnenkomst – na een kopje koffie – Gelijk naar de “flieger” hal. Dat was een behoorlijke teleurstelling. Freaky ware was aanwezig met een stand van 2×2 meter en hadden 10 dozen bij zich met vliegtuig en heli. En Torro. Ook net zo klein en die hadden bijna niets bij zich. Gewoon verder geen handelaren met uitzondering van nog twee handelaren met stekkertjes en schroefje. Maar alles zeeeeeer beperkt. De prijzen waren hoog en zeker geen beursprijzen. Verder waren er wel enkele verhogingen met wat mooi toestellen om te showen, maar geen uitleg erbij. Het was er neergezet, maar dat was het dan ook wel. Zeer uitgebreid was een omheind stuk van de hal, waar kinderen met “lidl” zwevers naar elkaar mochten werpen. Was goed vol. Was echt gezellig. Een beetje buigen en een beetje strijken en de zwever vloog weer anders. Zeer leerzaam. Ook voor kinderen: balsa houten vliegtuigjes uitsnijden en lekker naar elkaar werpen. De begeleiders vertelden, dat de modelvlieghobby aan het verouderen was en het heel moeilijk was de jeugd aan te trekken. Bij alle clubs wordt daar het komende jaar wat aan gedaan met diverse activiteiten. Ook voor hen een drone vliegfestijn. Een gewone racedrone, maar dan in een bol en veeeeel ledjes. Maar er was geen jeugd om daar mee te vliegen, omdat dat weer niet – begrijpelijk – zomaar kon. De overige beurs was goed bezet met treintjes in alle formaten en wat nu in duistland blijkbaar bloeit zijn de graafmachines en Diorama’s. Vele soorten en maten. Een succes lijkt het. Ook auto’s om te driften heb ik gemist. We hebben nog wat rondgekeken en de sluitingstijd was er sneller dan verwacht.

Bij thuiskomst bleek sinterklaas  de schoenen reeds vol gezet te hebben en er was nog een pakje van de ANWB: felicitaties met 50 jaar lidmaatschap. Leuk.

Zondag morgen wat later uit bed en mijn verjaardag gevierd. Was weer een topweekend. Volgende week de overige familie. Groet

afbeeldingen van het uitstapje

Nieuwsbrief 4

In deze nieuwsbrief;

  • BLV ivm statuten zondag 14 november 11.00 uur
  • Bankrekening nr modelvliegclub Sneek
  • Indoorvliegen zondag 19 december
  • Website online.

BLV zondag 14 november 11.00 uur.

Zoals inmiddels al bekend is zal er morgen om 11.00 uur een Bijzondere Leden Vergadering (BLV) plaatsvinden op RCN de Potten.

Tijdens deze korte vergadering zal er officieel en in persoon gestemd moeten gaan worden over de voorgestelde statutenwijziging.

Kort overzicht van hetgeen over gestemd zal gaan worden;

  • Wijzigen van de naam EMVC Phoenix IJlst in Modelvliegclub Sneek,
  • Wijzigen van manier van stemmen van fysiek (in persoon aanwezig) naar digitaal,
  • Vrijstellen van lidmaatschapskosten voor ereleden,
  • Stemrecht voor minderjarige leden.

Ondanks dat digitaal stemmen nu nog niet mogelijk is zal er morgen een ZOOM-link beschikbaar zijn om alsnog van afstand in ieder geval mee te kunnen kijken.

Let op…… dat betekend dus dat u wel mee kunt kijken maar helaas GEEN stem uit kunt brengen.

Na morgen is dat hopelijk anders en kan er voortaan via email en andere systemen wel meegestemd gaan worden en maken we daarmee het besturen van de vereniging wat werkbaarder.

Morgen rond 10.50 zal er via de bij ons bekende email adressen van de leden aan een ieder een ZOOM invite toegestuurd worden en kunt u meekijken.

Wilt u alsnog morgen aanwezig zijn, laat het ons dan even weten via de mail of whatsapp.

Let op… met de aangescherpte Covid regels zal er bij binnenkomst door het restaurant een Covid QR check plaatsvinden.

De zaal is groot en er zal meer dan genoeg ruimte zijn voor voldoende afstand onderling.

BLV Statuten wijziging.

Zondag 14 November

11.00 uur

RCN de Potten (restaurant)

De Potten 5, 8626 GG, Offingawier

Bankrekening vereniging modelvliegclub Sneek.

In de drukte hebben we helaas een tikfout gemaakt in de vermelding van de bankrekening nummer van de vereniging. De “0” tussen RABO en 136 was weggevallen.

Hierbij alsnog het correcte bankrekening nummer van de vereniging:

NL64RABO0136724574

Tnv M. Beerthuizen.

Na de BLV van morgen zal officieel de naam wijzigen en zal er voor de vereniging een eigen bankrekening geopend gaan worden onder de verenigingsnaam. Het openen van een nieuwe rekening kan echter wel 3 maanden duren met de huidige regels en dus gebruiken we nu tijdelijk een private afgescheiden bankrekening van de voorzitter.

Misschien ten overvloede, de betaling van zowel lidmaatschap van de vereniging alsmede lidmaatschap van de KNVvL (indien van toepassing) dient uiterlijk 1 december op de bankrekening van de vereniging te staan.

Indien iemand op die datum niet heeft betaald zal dit automatisch als een opzegging gezien worden.

Indoorvliegen zondag 19 december in samenwerking met “The Eagles”.

Op zondag 19 december hebben we een gezamenlijke indoor vlieg evenementje met de Eagles.

Tussen 14.00 en 16.00 vliegen we.

Het adres:

Sporthal De Greidhoeke

Stittenserleane 29,

8734 HC Easterein

(Klein plaatsje ten noorden van Bolsward!)

 

Deelname kost €5,- per persoon en dient tevoren aan de vereniging voldaan te zijn.

 

Er is nog zeer beperkt plaats dus als u mee wilt doen die dag, meld u svp aan zoals vermeld in de nieuwsflits van 3 november jl.

 

Nieuwe website online.

Met dank aan Richard en een berg anderen vanuit de club is er een eerste ontwerp en opzet voor de nieuwe website gemaakt. Een nieuw logo is ontworpen en er is door de leden veel input gegeven en gediscussieerd over ontwerp en kleuren.

Met enige trots kan het bestuur u nu vertellen dat de nieuwe website online staat.

www.modelvliegclubsneek.nl

 

in de aankomende dagen en weken zal de website verder gebouwd gaan worden en komen er plaatjes, nieuwsberichten en andere nuttige info beschikbaar.

Heeft u suggesties of ideeën voor de site, heeft u leuke foto’s en filmpjes die wij mogen gebruiken? Laat het ons dan weten en wij zullen dat dan meenemen in het verdere ontwerp en bouw van de website.

Dank aan Richard voor de enorme inzet en de vele uren die hij besteed heeft.

 

Dan nog een laatste update mbt het vliegveld.

Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar enkele oplossingen voor een nieuw vliegveld.

In de volgende nieuwsbrief (nr5) hopen wij u allen erg goed nieuws te kunnen gaan geven over de voortgang………..

 

Dank voor uw aandacht en veel vliegplezier.

 

Martijn Beerthuizen

Namens het bestuur Modelvliegclub Sneek.

www.modelvliegclubsneek.nl

voorzitter@modelvliegclubsneek.nl

06-288-47-131

Nieuwsbrief 3

Goedemiddag allemaal,

De afgelopen weken is er een hoop gebeurt.

Bestuur is bij KvK gewijzigd, gesprekken met de landeigenaren en RCN de Potten voor vliegveld lopen

En leden administratie is oa door Karol geheel bijgewerkt en operationeel.

In deze nieuwsbrief;

  • Nieuwe leden
  • BLV (Bijzondere Leden Vergadering) ivm statutenwijziging
  • Contributie 2022
  • Clubsimmen
  • Voorlopige agenda

Nieuwe Leden.

Nieuwe leden is niet geheel correct, het zijn 3 oud-leden die terugkeren op het honk.

Welkom terug Wim Knevel, Richard Hooijenga en Joost van de Kamp.

Wij zijn erg blij met de terugkeer van deze heren.

Wim is al druk in de weer met speciale club-sim laptops voor beginnende/nieuwe leden.

Richard gaat ons helpen bij de opbouw van de nieuwe website en Joost heeft al aangekondigd club-bouw-avonden te willen gaan hosten zodat we als club samen

weer eigen vliegtuigen etc kunnen bouwen onder zijn begeleiding en advies.

BLV zondag 14 november.

Zoals in nieuwsbrief nr 2 al werd aangekondigd, zondag 14 november hebben wij een BLV staan ivm de aanpassingen van de statuten van de vereniging.

Het zal een korte, formele vergadering zijn die eigenlijk maar 1 onderwerp heeft, stemmen over de aanpassingen die noodzakelijk zijn. Met een beetje doorwerken

zal de gehele vergadering maar 20 minuten gaan duren. Wil je aanwezig zijn? Laat het ons even weten.

Datum: zondag 14 november

Tijd: 11.00 uur

Locatie:                RCN de Potten (restaurant)

De Potten 5, 8626 GG, Offingawier

 

In bijlage van deze nieuwsbrief nogmaals de originele statuten (Statuten Origineel Vliegclub) en een document met de voorgestelde wijzigingen die

zondag 14 november ter stemming liggen (Attachment 1 nieuwsbrief nr3 voorgestelde statutenwijzigingen).

Wij zijn nog druk bezig om te proberen een eerste vliegdag, water en/of land op die dag te organiseren. Als dat lukt dan zal dat omstreeks 12.00 uur zijn op RCN de Potten.

Doordat zowel ondergetekende (de voorzitter) als ook de penningmeester (Nienke) Covid hebben is er helaas wel wat vertraging ontstaan maar wij doen ons best en

hopelijk kunnen we daags voor de BLV nog aankondigen dat we die dag ook als club lekker kunnen vliegen NA de BLV.

Contributie 2022.

Karol heeft hard gewerkt aan het opschonen en bruikbaar maken van de ledenadministratie, dank!

Deze week zal de penningmeester aan ieder de nieuwe contributie factuur sturen.

Sommigen alleen lidmaatschap (ofwel omdat ze aspirant lid zijn, ofwel omdat ze via andere clubs KNVvl lid zijn) en sommigen krijgen ook de KNVvL bijdrage gefactureerd.

Zijn er na ontvangst van de factuur vragen of opmerkingen, graag een mail naar Penningmeester@modelvliegclubsneek.nl

Verzoek is om de factuur te voldoen VOOR 1 december ivm KNVvL afdracht. Indien u niet voor 1 december heeft betaald, nemen wij aan dat u geen lid meer wilt

zijn van de Modelvliegclub Sneek en schrijven wij u uit.

Clubsimmen.

Zoals velen van jullie al weten, Emil, Roland, Jan en Jasper runnen op de dinsdagavond het Club Simmen.

Digitaal samen vliegen, oefenen en elkaar verder helpen.

Zin om mee te doen? Geoefend of beginner?, iedereen is welkom.

Tijd: 20.00 uur

Leiding vanavond: Emil Kuipers

Systeem: Phoenix computer simulator

Wachtwoord: 2700

User name: modelvliegensneek!

Inloggen via multiplayer binnen Phoenix.

Nog vragen? Via de whatsapp van de club gaat dat het snelste. Niet in de appgroep?

Stuur dan svp een bericht aan 06-288-47-131 en ik voeg je toe zodat je hulp kan vragen aan Emil.

Voorlopige agenda.

  • Elke dinsdag 20.00 uur Clubsimmen onder leiding van Emil Kuijpers.
  • Zondag 14 november BLV Statuten 11.00 uur RCN de Potten
  • Zondag 14 november (onder voorbehoud) club-vliegmiddag RCN de Potten
  • December 2021 indoor vliegen samen met de Eagles (datum en tijd volgen nog)
  • Zondag 23 januari 2022 nieuwjaarsreceptie Modelvliegclub Sneek (RCN de Potten)
  • Zondag 23 januari nieuwjaarsvliegen (onder voorbehoudt) RCN de Potten

Tot zover deze nieuwsbrief nr 3.

Vragen of opmerkingen? Mail dan naar: voorzitter@modelvliegclubsneek.nl

Dank voor de aandacht en tot snel.

Met vriendelijke groet,

Martijn Beerthuizen.

Voorzitter.

06-288-47-131

voorzitter@modelvliegclubsneek.nl

Richard

Meer dan 20 jaar geleden ben ik begonnen met modelvliegen  bij llc aeria te Leeuwarden. Een leuke vereniging alleen het nadeel was dat er alleen in het weekend gevlogen kon worden. Na een lange tijd van afwezigheid ben ik weer een paar jaar bezig met rc vliegen. Het eerste toestel wat ik toen kocht was een easy star van multiplex op marktplaats. Na alles goed nagekeken te hebben was het tijd voor mij eerste vlucht sinds tijden.

Eerste vlucht sinds jaren, het is net fietsen je verleerd het bijna niet.

De reden voor het aanschaffen van de easy star was dat er geen landing gestel onder zit. Hierdoor kun je op de buik van het toestel in het weiland landen. Bij een iets hardere landing zul je dus niet gelijk het onderstel beschadigen. En dat het zeer gemoedelijk vliegt bewijst het filmpe.  

Omdat met meerdere mensen vliegen leuker is, besloot ik een leuke vereniging uit te zoeken. Ik kwam terecht bij modelvliegclub Sneek. Destijds nog in IJlst gelokaliseerd onder een andere naam. Hier was er de keuze tussen landen op een (smal) betonnen pad of in het weiland. Ik kwam er al snel achter dat het weiland de beste optie was om het toestel heel te houden. Daarom besloot ik een ranger 1600 te kopen omdat ik deze kon uitrusten met fpv. En niet geheel onbelangrijk op de buik van het toestel landen in een hobbelig weiland. Dit type vliegtuig is daarom zeer geschikt als beginners toestel naar mijn mening. Ook de bixler van hobbyking is een zeer goed toestel om mee te beginnen. Let op dat als je gaat afvliegen voor je brevet dat een landing gestel verplicht is.

Om toestellen te kunnen vliegen die uitgerust zijn met een landing gestel, ben ik ook lid geworden van Modelvliegclub R.M.V.C. The Eagles Z.W.H. Maar ondertussen is er bij de modelvliegclub Sneek ook sprake van een nieuw te maken start en landing baan. 

De gele J3 cub is al meer dan 25 jaar in mijn bezit, Het is gebouwd door mijn stiefvader en heeft vroeger in Leeuwarden 1 keer gevlogen, later heeft dit toestel een update gekregen en is het voorzien van een brushless motor en esc. Zodra het weer het toelaat gaat hij weer eens de lucht in.

Nu we het vliegen goed onder knie hebben is het tijd voor een mooie 3d kist. ik koos voor de voltigeur van hobbyking. Hij komt met een carbonfiber landing gestel. En is bedoelt om lekker mee door de lucht te raggen.

Zenders en ontvangers

Mijn eerste zender die ik kocht was de Groupner x- 412. Op de foto tweede van links. Dit is niet de originele zender van toen, maar een recente aanschaf op marktplaats. Persoonlijk kan ik iedereen de futaba T6K aanraden. Het is de zender waarmee ik les geef. Via een zogenaamde buddy kabel kan ik gemakkelijk het toestel overnemen van de student mocht dat nodig zijn. 

De beste zender met een beperkt budget is zonder meer de Flysky i6 . Dit is de derde van links. De zender helemaal rechts op de foto is een JumperT16 Deze zender heeft een opensource besturing systeem genaamt openTX. En heeft een multi protocol module, dit betekent dat het met futaba, spektrum en vele andere ontvangers kan communiceren. Ik hoop ik dat je een beetje op weg heb geholpen en als laatste tip hou marktplaats in de gaten als je op zoek bent naar een toestel of zender. Succes en hopelijk zien we elkaar binnenkort op het veld..

De geschiedenis van onze sport

Disclaimer: Alles wat ik publiceer is gebaseerd op mijn eigen mening. Mijn doel is zodanig te schrijven dat mensen met een niet al te technische achtergrond het ook interessant en leesbaar vinden met als gevolg dat niet alles correct is wat ik opschrijf, soms zijn ter wille van leesbaarheid en begrip zaken vereenvoudigd of zelfs onjuist weergegeven.

Al rond 1930 zijn de eerste pogingen gedaan om een bepaalde vorm van RC besturing te plegen. Veel is er niet van deze poging(en) bekend gebleven, maar gezien de toenmalige stand van techniek kunnen we er ons wel wat bij voorstellen.
Apparatuur was toen zwaar (het tijdperk van de buizen, groter dan een 100 watt gloeilamp), de stroomvoorziening moeilijk en zwaar en alles was groot, heel erg groot.
Om een idee te geven, de buizenontvangers en zenders uit die tijd hadden een accu nodig voor de gloei-spanning (meestal 6 of 12 volt) van de buizen en ze hadden een werkspanning nodig van zeker 80 Volt, vaak meer dan 120 Volt.
Kortom, zwaar en groot en waarschijnlijk weinig succesvol.
Tijdens de 2e WW lag alle ontwikkeling voor amateurs op dat vlak stil, de strijdkrachten van beide zijden hebben wel wat geprobeerd met wisselend succes op het gebied van RC bediend oorlogstuig.

Eind jaren 40, begin jaren 50 werden weer de eerste pogingen gedaan en tegen die tijd waren de buizen weliswaar nog steeds (naar huidige maatstaven) groot maar toch aanzienlijk kleiner en lichter dan ze geweest waren (het formaat van een moderne mobiel) en ze hadden meerder functies in een buis kunnen combineren. Een zender werd min of meer draagbaar (denk aan 25 kilo) en de ontvanger werd ook kleiner, onder een kilo was mogelijk. Uiteraard kwamen daar de accu’s nog bij…….. Met dit systeem was het mogelijk 1 commando te geven (1 kanaals) en door latere innovaties zelfs wel twee of drie als je echt geld te besteden had. Dit werd bereikt door sequentieel commando’s geven, niets dat lijkt op wat we nu kennen.
Je gaf een puls over de zender en de ontvanger ging in stand 1 staat, zeg servo naar links. Dat bleef hij staan tot een volgende commando, twee pulsen. Dan ging hij bijvoorbeeld naar rechts. Met drie pulsen ging hij naar neutraal.
RC vliegen was toen voor mensen die technisch zeer vaardig waren (men moest alles zelf uitvinden, er was niks van de plank te koop), die financieel draagkrachtig was (een zender/ontvanger kostte meer dan wat een gemiddelde arbeider in een jaar verdiende) en men moest beschikken over vrije tijd, een luxe in de naoorlogse dagen. Kortom, dit was voor weinigen weggelegd.

 

Eind jaren 50, begin jaren 60 kwam er een enorme innovatie waarvan het grote publiek volgens mij destijds nooit begrepen heeft hoe belangrijk deze was en ik denk nog wel eens dat men het vandaag de dag nog niet begrijpt. De transistor werd uitgevonden (eigenlijk was het begin ervan terug te leiden tot de jaren 20).
Deze uitvinding zou in het zelfde rijtje moeten staan als het wiel en vuur, niets wat vandaag de dag mogelijk is op gebied van medicijnen, verwarmingen, groene stroom, wasmachines, ruimtevaart, kortom alles wat vandaag de dag mogelijk is is voortgekomen uit deze uitvinding.
Eind jaren 60 kwam deze uitvinding redelijk betaalbaar beschikbaar voor het grote publiek en dat was het begin van een enorme innovatie. In het begin werden de oude buizenschema’s nagebouwd met transistoren maar men had a vrij snel door dat er veel meer mogelijkheden waren en RC kwam tot grote bloei in de jaren 70. Transistors hadden geen gloeidraad en werkten al op lage spanningen, 6 volt was mogelijk, dus de accu’s konden kleiner Hun energieverbruik was een fractie van wat normaal het geval was, dus ideaal voor draagbaar gebruik. Zenders zoals wij die nu kennen met joysticks kwamen tevoorschijn.
Fabrikanten zagen er een boterham in en het zelf bouwen verschoof naar met name uiteindelijke Japanse leveranciers, vaak onder Europese of Amerikaanse merken. Die bleken in staat om goedkoop, klein en licht te bouwen en binnen no time was zelfbouw iets uit het verleden.
Er kwamen zender in het (relatief) lage zenderspectrum, zoals 27Mhz of 40Mhz. Dit zijn frequenties die met de toen beschikbare elektronica eenvoudig zonder kunstgrepen kon worden gehaald, De techniek was niet nieuw, dezelfde materialen bestonden al jaren, alleen de kwaliteit werd beter en vooral kleiner en lichter.
In de jaren 70,80,90 en 2000 gebeurde er weinig innovatie. Het principe van RC was bekend, het kon goedkoop gebouwd worden, het werd steeds kleiner en minder power was nodig, maar er waren maar weinig echte vernieuwingen kortom weinig innovatie.
Op andere vlakken in elektronica was echter een storm aan ontwikkeling gaande in de wereld, sinds eind jaren 80 was de wereld gegrepen door digitaliseren. Computers namen in snel tempo de wereld van elektronica over. Digitalisering was een beetje als het overnemen van buizen door transistors, een revolutie. Ineens konden dingen in software worden gerealiseerd die niet mogelijk was in hardware. Echter, de digitale revolutie (want dat was het echt) ging totaal voorbij aan de RC wereld.
Deze bleef oude methodes gebruiken, oude technieken, oude frequenties en was eerlijk gezegd een beetje een stoffig imago aan het kweken (het heeft altijd zo gewerkt, waarom moet dat anders. Ik hoor het dagelijks op mijn werk en in de RC wereld was en is niet anders)

Tot 2004………… Spectrum kwam met een zender in het 2,4Ghz systeem, een revolutie. Het bereik werd daarmee tot zichtbereik verkleind maar voor de meeste mensen is dat geen bezwaar. Middels een techniek, geleend van internet principes, kon een ontvanger worden gekoppeld aan een zender en had je nooit last van je buurman die op dezelfde frequentie zat. Een revolutie! Omdat de koppeling toch al digitaal ging met de ontvanger, werd er ook voorzichtig begonnen met een digitale interface tussen zender en gebruiker. Dat alles heeft geleid tot de huidige stand van de zenders en ontvangers.
Overigens, mij is al vaker gevraagd welk systeem nu het beste is, Spektrum, Futaba, OpenTX, noem maar op. Mijn antwoord is altijd hetzelfde.

Er is geen verschil. De een heeft dit iets beter, de ander dat, een derde weer wat anders.
Elk merk pretendeert dat ze het ei van Columbus hebben uitgevonden, het enige wat klopt van die beweringen is dat ze allemaal een ei hebben. Door de digitalisering hebben fabrikanten kans gezien je aan een merk te binden en dat lukt nu eenmaal alleen maar als je het publiek het idee geeft dat jij beter bent dan de ander, dat het publiek met jou een superieur product in handen heeft, dat hij beter is dan een ander als hij jou product gebruikt.
Mooi voorbeeld waar het ontzettend gelukt is, kijk naar auto’s. Mensen halen een statusgevoel uit het merk auto dat ze rijden want hun auto, nou die is exclusief….. Dat wil een merk met branding bereiken, in de auto industrie, welk merk meubelen je in huis hebt, het merk van je jeans en dus ook het merk van de RC middelen die je gebruikt.
Zoek het systeem waar jij je prettig bij voelt, vooral de manier waarop de software werkt is ontzettend belangrijk, en als dan de zender ook nog prettig in de hand ligt dan heb je de beste voor jou gevonden (geld buiten beschouwing gelaten).

Waar gaan we naar toe? Jammer genoeg heb ik geen kristallen bol waarin ik kan kijken maar ik kan wel een aardige gok doen.
De zender is grofweg ingedeeld in twee stukken, de echte zender en de digitale aansturing. De echte zender zal waarschijnlijk niet veel meer veranderen (misschien op detail gebied nog iets), dat is wel aardig uitgekristalliseerd. Het digitale gedeelte, daar zal de revolutie zitten. Ikzelf denk dan in tegenstelling zoals nu dat iedere fabrikant zijn eigen software ontwikkeld, wat op den duur financieel niet vol te houden zal zijn, dat er een onderliggend OS komt, bijvoorbeeld Android, waarop iedere fabrikant zijn eigen stukje software gaat maken. Dat zullen ze ongetwijfeld gaan beschermen maar in theorie kun je dan 1 zender ontwikkelen waarop de verschillen vooral in de software zitten. Zoals bijvoorbeeld de Toyota Aygo, die ook door Peugeot en Citroen wordt uitgegeven. Ik denk dat we die richting op gaan, en dat er vooral veel mooie dingen op software eraan komen.
Bijvoorbeeld, hoe leuk zou het zijn dat je je zender in software op de computer kunt zetten zodat je hem kunt programmeren voordat je hem zelfs maar aangezet hebt. Met sliders, overgangen, alles en dat je direct kunt zien wat wat doet.
OpenTX doet daarin een dappere poging maar het kan nog veel mooier…. Je zou voor de grap eens moeten zien wat wij op het werk al softwarematig op en over netwerken kunnen programmeren, alsof je het fysiek in handen hebt. Alles kun je testen en proberen en met 1 druk op de knop gaat het life. Die kant gaan we ook op met de RC maar dat kan nog wel even duren want de mensen die met RC werken, tja die zijn wel vaak van het soort “ het heeft altijd zo gewerkt, waarom moet dat anders” zoals ik hierboven al had beschreven….
Ontvangers zullen niet zo heel veel meer veranderen, maar de manier waarmee de servo’s worden aangestuurd gaan steeds meer een soort bus systeem vormen en de servo’s zelf zullen meer en meer digitaal gaan worden (maar analoog zal nog heel lang blijven). In de servo’s zelf zal ook steeds meer kracht en steeds kleiner het motto worden.
De grootste innovatie die komen gaat zijn accu’s. Net zoals het LiPo tijdperk een aardverschuiving in accu technologie was, zo zit de wereld nu te wachten op accu’s die nog sneller laden, nog sneller ontladen, nog langer mee gaan en meer energie per oppervlakte bezitten.
Men is al enkele jaren bezig met zeer belovende technieken maar de doorbraak wil maar niet komen. De belangen zijn enorm, accu’s voor auto’s, mobiel, noem maar op, de wereld schreeuwt om nieuwe accutechnologie maar de echte doorbraak wil maar niet komen….. Dat zal de volgende aardverschuiving worden, samen met nog meer digitale technieken.

Maar als er een ding bewezen is de afgelopen eeuw is het wel dat innovatie niet tegen te houden is en of je wilt of niet, je moet mee in de vaart der volkeren! Kijk waar we vandaan komen, nog geen 90 jaar geleden……

Start WhatsApp