Nieuwsbrief 8

Nieuwsbrief nr 8. Logo wedstrijd en ALV.

dd. 11-1-2022

Goedenavond Allemaal,

Vanuit het bestuur wensen wij u allen een goed en gezond 2022 voor u en uw familie.

In deze nieuwsbrief;
• Logo wedstrijd
• ALV oproep en inhoudt.

Logo wedstrijd.
Met een nieuwe naam is er ook dringend behoefte aan een nieuw logo voor de vereniging.
Eind vorig jaar is er een oproep gedaan naar de leden voor voorstellen en ideeën voor ons nieuwe logo en velen van u hebben meegedaan.
Het bestuur heeft totaal 14 logo voorstellen ontvangen van meerdere leden, een overzicht van die voorstellen staat op de website.
Sommige leden zijn erg goed met design programma’s, anderen hebben een tekening/schets gemaakt welke door een interne specialist zal worden uitgewerkt indien deze gewonnen heeft.

Om een logo te kiezen wil het bestuur de leden middels een verkiezing raadplegen en laten meebepalen.
Via de link ( stemronde logo | modelvliegclubsneek ) kunnen alle leden hun stem uitbrengen op 1 van de ingezonden ontwerpen.
Via deze link kunt u dan ook alle ingezonden logo voorstellen bekijken en uiteraard meteen stemmen.

Elk lid van de vereniging kan/mag 1x stemmen.
Als u een logo heeft ingezonden mag u NIET op uzelf stemmen.
Stemmen kan tot 19 januari 12.00 uur.

De 3 logo’s met de meeste stemmen worden meegenomen naar de ALV van 23 januari en zullen die dag door een tweede stemronde gaan waarbij de winnaar die dag bekend zal worden.
De aanwezige leden op de ALV krijgen ieder een stembiljet waarin ze hun voorkeur kunnen aangeven, goede reden om de ALV van 23 januari te bezoeken.

Bedenk bij het stemmen goed waarvoor dit logo gebruikt gaat worden;
• Op de website,
• Op flyers en posters
• Als sticker op vliegtuigen
• Etc.

De Algemene Leden Vergadering (ALV)
Zoals al meermaals genoemd zal op 23 januari, voorafgaande aan het watervliegen, de jaarlijkse ALV plaats vinden. Dit is een voor verenigingen verplichte exercitie waarbij het bestuur inhoudelijk uitleg geeft aan haar plannen en visie, de kascontrole gedaan wordt en zaken besproken worden waarbij de mening en inbreng van de leden nodig is.

Tijdsplanning zondag 23 januari.
• 11.00 tot 12.30 ALV
• 13.00 tot 15.00 Watervliegen
• 15.30 nieuwjaarsreceptie

De hoofdlijnen van de ALV zijn als volgt;
• Opening door voorzitter
• Bestuur voorstellen (wie zijn wij nou eigenlijk)
• Toelichting op bestuurlijke zaken en acties tot nu toe.
◦ Wat is er allemaal gebeurt sinds het aantreden van het nieuwe bestuur.
◦ Situatie rond overdracht
◦ Zoeken naar veld
◦ Opschonen en bijwerken leden bestand
▪ De vereniging heeft nu 25 KNVvL leden, 10 aspirant-leden en 5 ereleden.
• Aanstellen kas controle commissie 2022
• Er is een kas controle commissie nodig die het bestuur controleert tav de gelden
• Beleidsvoorstel voor 2022
• Opzetten van commissies
◦ Commissie evenementen en communicatie
◦ Commissie opleidingen
◦ Veld (inclusief vliegveld zoeken)
• Logo verkiezing
• WNTTK (Wat Nog Ten Tafel Komt)
• Rondvraag
• Dankwoord secretaris en penningmeester
• Afsluiting door voorzitter

Hoe de situatie gaat zijn tav. de Covid restricties is op dit moment nog onbekend, derhalve gaan wij als bestuur door met alles organiseren van de ALV, het watervliegen en de nieuwjaarsreceptie die allen op 23 januari zullen plaatsvinden.

Zaterdag 22 januari om 12.00 uur uiterlijk neemt het bestuur de beslissing of de ALV, het watervliegen en de receptie die dag doorgaan of niet.
De beslissing zal op de website gemeld worden.
Indien het niet door kan gaan door Covid zal er een alternatieve datum komen.
Watervliegen is niet alleen afhankelijk van de Covid restricties maar is ook onderhevig aan het weer.
Het kan zijn dat de ALV en de receptie wel doorgaat en watervliegen vanwege het weer dus niet.
Ook dit zal op zaterdag 22 januari om 12.00 uur op de website staan.

Wilt u aanwezig zijn bij de ALV, het watervliegen of de receptie, meld u svp aan bij de secretaris. Dit is voor ons als bestuur noodzakelijk ivm de catering en de kosten van de dag.
Aanmelden kan via secretaris@modelvliegclubsneek.nl

Succes met het stemmen voor het nieuwe logo en wij zien u allen graag op 23 januari.

Martijn Beerthuizen.
Voorzitter.
06-288-47-131
www.modelvliegclubsneek.nl

stemronde 2

3

6

9

Logo nummer 9 kreeg 8 stemmen in de vorige ronde, logo 6 en 3 kregen elk 4stemmen. Nu in de laatste en beslissende ronde gaan we een definitief logo in gebruik nemen, history in the making.

Klik op stemmen maak een keuze en klik vote. 

Latency

Latency
Versie 1.6 van 24 november 2021
Steller: Karol
Met dank aan Wim en Roland

Eén van de vragen van de beginnende vlieger: welke zender aan te schaffen om te vliegen. Op de site van elke vliegclub staat wel een goede raad voor nieuwelingen in dit vliegvlak. Maar een advies voor wat daarna lees ik niet zo vaak.

Eigenlijk heel simpel: ga voor safe: Je hebt er toch nog geen verstand van: luister wat ze je bij een goede vliegclub adviseren: meestal leidt dat tot een 6 of 8 kanaals (liefst 8 kanaals) zender van een gerenommeerd merk bijvoorbeeld de Spektrum (zie deze link). Kun je alles mee. Zeker voor de eerste 5 jaar als beginneling van het vliegen. Jarenlang vliegplezier gegarandeerd. Een Spektrum of Futaba. Gewoon betrouwbaar. Zit alles in wat je nodig hebt om te leren vliegen. Voel welke zender lekker aanvoelt en lekker vasthoudt en hoe de sticks werken. Je mede clubgenoten hebben ook zo’n zender en kunnen je dus helpen waar nodig en tips kunnen goed in de praktijk omgezet worden. Je kunt met zo’n standaard zender met wat hulpstukken ook aan de – digitale lijn – met je instructeur en meestal ook nog met een simulator vliegen al dan niet in groepsverband.

Maar dan ineens na een paar jaar en verschillende kisten verder:
Je wilt ineens:
Voor de fun een bestuurbaar bootje erbij.
Je gaat een race drone besturen
Je gaat een RC-auto besturen
Je wilt telemetrie gaan installeren. Temperatuur, minimale stroom, snelheid, hoogte en nog meer.

Oplossing: Gewoon doorgaan. Dat gaat allemaal prima met je standaard zender. Telemetrie echter beperkt.


Ineens heb je een (zweef)-vliegtuig met 6 servo’s die je allemaal apart wilt besturen. Oplossing: Heb je een standaard zender gekocht met 8 kanalen; gewoon doorgaan. Dat kan allemaal.

Je wilt een zender met alle apps net zoals op je Android telefoon.
Oplossing: Koop bijvoorbeeld een Spektrum IX12 als voorbeeld. Maar er zijn veel meer goede merken.

Maar je wilt nog meer, maar het moet gewoon standaard blijven:
Je wilt servo’s met een vertraging besturen
Je wilt begroet worden door je zender
Als je een servo aanstuurt met een schakelaar wil je een geluidje horen.
Je wilt ook nog dat dat via een koptelefoon te horen is.
Je wilt vliegen en je medepiloot moet een camera besturen met dezelfde zender.
Je wilt zeker een bereik van 10 km hebben tussen je zender en ontvanger.
Je hebt voor je zoon een Hubsan of Syma drone gekocht mode 2 en je wilt die met je eigen zender mode 1 besturen. Je wilt ook nog een touchscreen
Je wilt Hall sticks. Kunnen die op mijn zender? Wat zijn Hall sticks of hall Gimbals?? (Klik hier voor uitleg)
Je wilt een kleurenscherm.
Je kunt er verder alles mee wat een standaard “merk” zender ook kan. Gewoon vliegen. Oplossing: Koop een zender, die het open-TX protocol ondersteunt. (Wat is protocol; klik hier). Lastig te leren, maar je moet er even lang en intensief induiken!!
Mogelijkheid 1: Kunnen bijna alles.
Open TX zender: De prijzen lopen uiteen van €112,- tot €300,- ,- Verschil: kwaliteit, precisie en betrouwbaarheid. Radiomaster TX 16S tot Tandem x20.
Mogelijkheid 2: Kunnen bijna alles. Een alleskunner met alle mogelijkheden, die een Open
Tx heeft, maar dan met een eigen protocol. Dat zijn de dure zenders. Jeti DC-16-Core
Powerbox-Futaba T32MZ Prijzen rond €1500,-


Je gaat alleen – enkel en alleen – nog maar helikopter vliegen en wilt de flybar of gyrotollen makkelijk instellen. Je wilt de Throttlecurve en pitchcurve in 15 trappen kunnen instellen. Oplossing: Koop een zender, die gericht is op heli vliegen: Mikado V-Bar bijvoorbeeld.

Dan wil je ook nog na een tijdje:
Je wilt Pylon-race kampioen worden.
Je wilt Race-drone kampioen worden
Je wilt razendsnel met een auto met versnellingen rijden.

Oplossing: Koop een zender, die het open-TX protocol ondersteunt. (Wat is protocol; klik hier). Lastig te leren, maar je moet er even lang en intensief induiken!!
Mogelijkheid 1: Kunnen bijna alles.
Open TX zender: De prijzen lopen uiteen van €112,- tot €300,- ,- Verschil: kwaliteit, precisie en betrouwbaarheid. Radiomaster TX 16S tot Tandem x20.
Mogelijkheid 2: Kunnen bijna alles. Een alleskunner met alle mogelijkheden, die een Open
Tx heeft, maar dan met een eigen protocol. Dat zijn de dure zenders. Jeti DC-16-Core
Powerbox-Futaba T32MZ Prijzen rond €1500,-
Maar dit is niet alles. Als extra komt hier nog bij, dat je een zender (systeem) met een zo laag mogelijke latency koopt.

Wat is l a t e n c y ?
Latency is de tijd die het systeem. Nodig heeft, in milliseconden (m/s), om de beweging van je stick om te zetten in een actie op je vliegend voorwerp.




Een lage latency betekent: er sprake is van de kleinst mogelijke vertraging tussen de diverse stappen in een proces, waardoor er supersnel gehandeld wordt.
Je beweegt de rudder stick en je ziet het rudder bewegen.
Een hoge latency betekent: er sprake is van een vertraging tussen de diverse stappen in een proces, waardoor er minder snel gehandeld wordt.
Je beweegt de rudder stick en het duurt even voor je het rudder ziet bewegen.


We gaan eerst kijken naar een systeem voor een vliegtuig: Zender-ontvanger-servoservostang-rudder. Meestal wat duurdere vliegtuigen.

De eerste component: de zender : waar zit de latency of juist geen latency?
De sticks (eigenlijk gewone potentiometers) kun je meestal in allerlei zenders vervangen door verbeterde (kwalitatieve update) exemplaren. Betere potentiometers, betere lagers (dus snellere mogelijkheid om te reageren) of helemaal mooi Hall sticks in een betere Gimball. Dat zijn gewone sticks, maar worden niet mechanisch door een potentiometer aangestuurd, maar elektrisch. Nauwkeuriger en vloeiender. (TX16s) De lineaire correctie afwijking is te verwaarlozen, zo klein. Daarom erg goed.
RDC90 sticks met sensor is een grote nep. Veel reclame, maar het zijn plastic potentiometers. Duurder en slechter.

De tweede component: de microprocessor: De stick-sensor maar er volts van en de volts gaan naar de microprocessor en die maakt er weer een puls van- ook nog van verschillende lengtes
– en die wordt doorgegeven aan het zendgedeelte en dan naar de servo. Dus betere onderdelen leveren een snellere actie op en dus een lagere latency. De microprocessor heb je in verschillende maten en soorten. Enkel, dubbele, quadprocessororen. Ook daar zijn de snelheden verschillend in. De CAS ( common Access latency) zal bij de ene zender sneller zijn dan bij de andere. Maar ook de verwerking van de pulsen en volts. Je kan inkomende en uitgaande pulsen/volts scheiden. Veel mogelijkheden bij de micro’s. Er zijn zenders met drie microprocessoren: De basis is linux, waarop het geheel draait en daar boven twee processoren ( zie het als een App, net zoals airwave bij Spektrum) welke de data voorbereiden en omzetten naar pulsen via het zendgedeelte, die de ontvanger bereikt en doorgeeft aan de servo’s).



De derde component: Het zendgedeelte in de zender. De pulsen van de microprocessor gaan naar het zendgedeelte en van daaruit naar de ontvanger. Gaat de puls echtsreeks naar de ontvanger of gaat hij eerst naar een extra insteekmodule achterop de zender van de Open-Tx zender en dan pas naar de ontvanger. Heeft de extra module een lagere latency, dan de eigen zendmodule of juist niet. Bijvoorbeeld: FrSky QX7 met een IrangeX module.

Dan is de puls bij de ontvanger.
De vierde component.
De ontvanger ontvangt de puls van de zender en


Dan de vijfde component: de servo, analoog of digitaal
De zenderstick geeft een puls en die ontvangt de ontvanger. De ontvanger geeft het door aan de servo. De servo ontvangt het signaal en de elektronica van de servo zet het om in een puls en brengt die over naar de servomotor die de beweging via tandwielen overbrengt. Je ziet iets bewegen. Als we het hebben over traagheid of latency:
De analoge servo heeft een puls met 50HZ , dat is in tijd 20 m/s. Bij een digitale servo, die werkt op 300 of 500 Mhz is de tijd 0,008 m/s . In ieder geval veel sneller.
De servo: van ontvanger naar servo in milliseconden.
Intern in servo meten we de weg van 0 naar 60 graden in honderdsten van seconden en dan hebben we ook nog een stap die nodig is voor de torc. Bij servo’s zijn vele mogelijkheden. IJzeren binnenwerk, een lager, twee lagers, plastic lagers, koelribben op het huis, digitaal, Coreless en nog veel meer. De latency verschilt natuurlijk. De digitale coreless zijn de snelste. Bijvoorbeeld 0.04/60 graden. Coreless betekent Geen traditionele motor, maar het huis draait om de magneet heen. Heel snel. Kun je ook nog met titanium (lichter) tandwielen en dan nog van een goed merk (savox?) Brushless servo’s lijken me nog beter, maar geen idee waarom je ze nooit ziet.

Dan is er nog de latency van het goed bouwen. Als je een servoarm hebt, waar de draad naar bijv het rudder in zit met een te groot gat, zal het rudder later draaien, dan wanneer alles precies pas is. Er is wat te vertellen over servo’s en latnecy. Dus goed nadenken wat je wilt en/of het de moeite waard is in het gehele pakket van je kunnen en willen bereiken.

Om een optimaal snel systeem te bouwen moet je even nadenken, maar dan heb je ook wat.



Als tweede kijken we naar een systeem voor drone-racers. Race-drones zijn over het algemeen niet al te duur en de componenten zijn makkelijk te vervangen.

De eerste component: de zender : waar zit de latency of juist geen latency?
De sticks (eigenlijk gewone potentiometers) kun je meestal in allerlei zenders vervangen door verbeterde (kwalitatieve update) exemplaren. Betere potentiometers, betere lagers (dus snellere mogelijkheid om te reageren) of helemaal mooi Hall sticks in een betere Gimball. Dat zijn gewone sticks, maar worden niet mechanisch door een potentiometer aangestuurd, maar elektrisch. Nauwkeuriger en vloeiender. (TX16s) De lineaire correctie afwijking is te verwaarlozen, zo klein. Daarom erg goed.
RDC90 sticks met sensor is een grote nep. Veel reclame, maar het zijn plastic potentiometers. Duurder en slechter.

De tweede component: de microprocessor: De stick-sensor maakt er volts van en de volts gaan naar de microprocessor en die maakt er weer een puls van- ook nog van verschillende lengtes – en die wordt doorgegeven aan het zendgedeelte en dan naar de servo. Dus betere onderdelen leveren een snellere actie op en dus een lagere latency. De microprocessor heb je in verschillende maten en soorten. Enkel, dubbele, quadprocessororen. Ook daar zijn de snelheden verschillend in. De CAS ( common Access latency) zal bij de ene zender sneller zijn dan bij de andere. Maar ook de verwerking van de pulsen en volts. Je kan inkomende en uitgaande pulsen/volts scheiden. Veel mogelijkheden bij de micro’s. Er zijn zenders met drie microprocessoren: De basis is linux, waarop het geheel draait en daar boven twee processoren ( zie het als een App, net zoals airwave bij Spektrum) welke de data voorbereiden en omzetten naar pulsen via het zendgedeelte, die de ontvanger bereikt en doorgeeft aan de servo’s).



De derde component: Het zendgedeelte in de zender. De pulsen van de micorprocessor gaan naar het zendgedeelte en van daaruit naar de ontvanger. Gaat de puls echtsreeks naar de ontvanger of gaat hij eerst naar een extra insteekmodule achterop de zender van de Open-Tx zender en dan pas naar de ontvanger. Heeft de extra module een lagere latency, dan de eigen zendmodule of juist niet. Bijvoorbeeld: FrSky QX7 met een IrangeX module. Dan is de puls bij de Flightcontroller.

De vierde component.
De Flightcontroller (FC) is het hart van de drone. De Gyro, servo’s, Esc zitten op een plaatje.
Meestal digitale ontvanger, maar dat hoeft niet.
Wat is de latency van je Flightcontroller: de tijd die de Flightcontroller gebruikt om alle informatie, die verwerkt moet worden om te zetten naar orders voor je motoren.

De FC ontvangt van de zender een puls en moet die naar de gyro sturen, waar wordt bepaald welke motor harder, sneller moet draaien.


De vijfde component is het videozender/ontvanger gedeelte.
Wat is latency van je videosignaal?
De tijd, dat er iets gebeurt voor je (drone)lens van je camera en jij het ziet in je bril of op je tv De eventuele aanwezige videozender/ontvanger, ontvangt beelden van de cameralens en verwerkt die, waarna de videozender die beelden zendt naar de bril met 600-1000 lijnen De latency van het geheel komt op dit moment niet onder de 6 m/s.
De zesde component: de bril. De bril vangt de videobeelden van de zender/ontvanger van de drone. Een latency is moeilijk aan te geven. Een ding is zeker.
Niet hoe meer je ziet, maar hoe scherp je iets ziet brengt je tot sneller vliegen.
Pal is altijd iets sneller, maar bijna geen verschil met NTSC
VTX latency van analoge beelden: analoge camera’s hebben weinig latency en digitale zeeeeer grote. Ongeschikt op dit moment dus. Maar Als je beter beeld hebt en dat heb je bij digitale camera’s en brillen, vlieg je wel sneller. Is wel duurder. Maar in dit kader ben ik daar niet op ingegaan. De latency is zeker 20 m/s en op dit moment willen we – in dit verhaal lagere latency. Maar digitaal is wel goed hoor.

Wat moeten we gaan aanschaffenL
Spektrum latency getallen: https://www.spektrumrc.com/Technology/SystemLatency.aspx




Algemeen:
Bij een vliegtuig – is voor Latency – van het grootste belang de zender en ontvanger/Coreless servo.

Bij de drone is de zenderlatency en de seriële ontvanger van het grootste belang en daarbij komt de latency van het videogedeelte.

Wat is de totale latency van je zender systeem: de mogelijkheden in miliseconden die gebruikt wordt om te reageren op datgene wat er voor je op de camera gebeurt.

Te bekijken:
Latency zender: https://www.youtube.com/watch?v=SJVu6L0ApFA

Videolatency: https://www.youtube.com/watch?v=NG3lxojoZRk

Even een tussendoortje:

Heb je een – als voorbeeld – Futaba of Spektrum 2.4 zender heb je de weg in de zender: Stickpotentiometer-naar microprocessor-naar puls-naar ontvanger. Dit geeft de latency van de zender .

Heb je een goedkope Open TX zender met module 2.4 heb je de weg in de zender: Stickpotentiometer-naar microprocessor-naar module-naar puls – naar ontvanger. Dat kan soms een hogere latency geven dan een standaard zender als Futaba o f Spektrum

Heb je een dure Open TX zender met wat duurdere module, heb je de weg in de zender: Stickpotentiometer-naar microprocessor-naar module-naar puls- naar ontvanger. Dat kan zeker leiden tot een lagere latency dan een standaard zender als Futaba o f Spektrum Blijft over de latency van de mens achter de techniek. Heb ergens een filmpje gezien waarin uitgelegd werd, dat een 18 jarige de laagst latency kan hebben, maar dat daarna de “ aftakeling begint. Een 70-jarig heeft een latency van 28 m/s.
Profiteer van je leeftijd als je nog wereldkampioen wilt worden. Als je nog in de race zit: goed overdachte spullen gebruiken.



We gaan voor de dronerace wat systemen laten zien die goed vliegen.
Op dit moment zijn gewoon goed:
Spectrum Dx6-8 of NX 6-8 standaard zender of elke andere standaard zender en seriële ontvanger:
Radiomaster TX16S zender met module. Of Jumper t18. Radiomaster is beter!
Kijk op het volgende plaatje van beneden naar boven.

Camera
Super WDR CMOS beeldsensor. De RunCam Racer 3 beschikt over een zeer lage latency van 6 milliseconde.

Videokaart zender/ontvanger van videobeelden

Motoren van Ethix . Maar er zijn meer goede

Echt geen speling

Power board met esc geïntegreerd

Denk aan gewicht

20×20 is mooi .

Flightcontroller F5of F6 F7 6 s
Josh F7 of
FOXEER F722 V2 MINI FLIGHT
CONTROLLER
(Met 4 Universal Asynchronous Receivers /
Transmitters (UART’s) )
Mamba:
JB 7:

Mogelijke details: https://www.vmvcaerodynamic.nl/dronesoftware/

Mogelijkheid:
Achterin een module TBS Tracer micro TX. Op de drone twee antennes!! Zijn heel klein.
De latency wordt door de module overgenomen en is 3 m/s.

De module is erg goed in racen en minder in grote afstanden vliegen. De drie witte plaatsje zijn de ontvangers.

Hall Sensoren zijn standaard bij de TX16S

De
Radiomaster TX16 S zender Protocol
DSM2 /
DSMX
Esky
FlySky
FrSky
Futuba (S-
FHSS)
Hubsan
Syma
Walkera
WL-Toys

Relativeerpuntje:
Als je alles op een rij zet, kun je met een open tx systeem “voor weinig” dezelfde prestaties bereiken als met een systeem “erg duur”, maar je moet je blijven realiseren waar je het voor doet en waar je mee vliegt. Een duur systeem zal ongetwijfeld mooiere componenten hebben en bijvoorbeeld – redundantie van stroom voorziening – bieden en nog veel meer. Maar blijf denken waarom je het wilt hebben.
Ik persoonlijk ga voor degelijkheid bij het vliegtuig vliegen, maar als ik alleen drone zou vliegen ging ik voor goedkope Open-tx.
Bij alles wat er geschreven is over latency, moet je goed blijven denken, wat je wilt en wat de componenten beloven te doen. Van de meeste componenten is niet beschreven welke latency ze hebben en wat elkaar beïnvloed. En een goedkope Hall Gimbal is misschien wel slechter dan een goede potentiometer van een wat duurdere zender. Het blijft schipperen met wat je wilt en wat voor jouw zender te koop is en wat de mogelijkheden zijn. Blijven denken!. Maar ik hoop je een inzicht in de materie te hebben gegeven. Een goede aanschaf toegewenst en daarna veel vliegplezier.

Nieuwsbrief 7

Nieuwsbrief nr 7 watervliegen

Dd 10-12-21

Goedenavond allen,

Sinterklaas is weer vertrokken en kerst staat al weer voor de deur.

Drukke tijden, maar meestal wel erg gezellig.

In deze nieuwsbrief;➢ Logo wedstrijd➢ Update vanuit bestuur➢ Indoor vliegen 19 december➢ Aanmelden voor activiteiten➢ WhatsApp groep.

Logo Wedstrijd.

Met het aanpassen van de naam van de vereniging in Modelvliegclub Sneek is ook het oude logo van de vereniging aan vervanging toe. Ideeën genoeg binnen het bestuur, maar is veel leuker als het nieuwe logo ook door de leden ontworpen is, tijd voor een interne wedstrijd.

De wedstrijd; ontwerp een nieuw logo voor Modelvliegclub Sneek

Voor wie: alle leden van modelvliegclub Sneek

Uiterste inleverdatum (op veler verzoek..): vrijdag 7 januari om 12.00 uur

Te winnen: een leuk presentje en natuurlijk eeuwige roem

Lever uw ontwerp digitaal in via de mail bij Karol, de secretaris secretaris@modelvliegclubsneek.nl

Vergeet ook niet uw motivatie/uitleg toe te voegen, dit zal meewegen bij de jury beoordeling.

(pogingen tot omkoping worden zeer gewaardeerd….. )

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van 23 januari zal de winnaar of winnares bekendgemaakt worden nadat hier op de receptie over gestemd is.

Wij horen graag van u allen of u aanwezig bent bij de activiteiten die dag.

In de aankomende weken zal er meer informatie vrijkomen over het watervliegen, de onderwerpen van de ALV en de nieuwjaarsreceptie.

Update vanuit het bestuur.

Met de wisseling van de wacht binnen het bestuur kwam ook een enorme hoeveelheid werk naar voren.

Het bestuur is de afgelopen weken druk bezig geweest om alles te ordenen en inzichtelijk te maken.

Inmiddels zijn alle lidmaatschapszaken afgerond en kan het bestuur met voorzichtige trots melden dat wij per vandaag 43 leden hebben.

Vanaf heden zal vanuit het bestuur ook de aandacht vol verschuiven naar het vinden en vastleggen van een vaste vlieglocatie. In januari zal er binnen het bestuur ook gewerkt gaan worden aan een opleidingsprogramma voor onze leden. Als laatste een ietwat trieste mededeling, Dhr Bald de Boer (oprichter van de vereniging) heeft zijn lidmaatschap opgezegd en is per direct geen lid meer van de vereniging.

Indoor vliegen zondag 19 december.

Voor diegene die het nog niet gelezen hadden, zondag 19 december aanstaande gaan wij samen met onze buren de Eagles indoor vliegen. Meedoen die dag? Geef u dan zo snel mogelijk op via voorzitter@modelvliegclubsneek.nl. deelname aan dit evenement is € 5,- pp.

Aanmelden voor activiteiten 23 januari.

Zoals vermeld in de vorige nieuwsbrief gaan wij vanuit de vereniging op zondag 23 januari watervliegen op RCN de Potten.

Tevens zal voorafgaande dit evenement de ALV plaatsvinden en na afloop van het evenement de nieuwjaarsreceptie.

Om alles goed te kunnen organiseren en financieren is het belangrijk dat wij tevoren weten wie er gaan komen, dit gaat ons helpen in de cateringkosten.

Hierbij dan ook het verzoek om u zo snel mogelijk op te geven voor één of meerdere van de activiteiten die dag via secretaris@modelvliegclubsneek.nl.

WhatsApp groepen.

Weten hoe u een bepaalde instelling op uw zender zet, zoekt ueen onderdeel of gewoon een leuks te melden aan je mede clubleden? De WhatsApp groep van modelvliegclub Sneek is daar precies voor bedoeld. De leuke en snelle manier om even wat te vragen of om gewoon met uw collega-piloten te overleggen. Aanmelden kan via de voorzitter door hem een whatsapp bericht te sturen op 06-288-47-131. Vermeld dan wel graag even dat u toegevoegd wil worden en uw volledige naam.

Wij mogen om privacy redenen vanuit de wetgeving niet mensen toevoegen zonder expliciete toestemming.

Dank voor uw aandacht.

Met vriendelijke groet,

Martijn Beerthuizen

Namens het bestuur Modelvliegclub Sneek

Open TX niet voor iedereen?

Disclaimer: Alles wat ik publiceer is gebaseerd op mijn eigen mening. Mijn doel is zodanig te schrijven dat mensen met een niet al te technische achtergrond het ook interessant en leesbaar vinden met als gevolg dat niet alles correct is wat ik opschrijf, soms zijn ter wille van leesbaarheid en begrip zaken vereenvoudigd of zelfs onjuist weergegeven.

OpenTX. Niet voor iedereen?

© Wim Knevel 2021

Het belangrijkste van je zender is niet meer het zendergedeelte zelf, zoals voor 25 jaar geleden, maar de software die het zendergedeelte aanstuurt. Elke computerzender heeft vandaag de dag de mogelijkheid van mixen, rate instellingen en andere zaken die allemaal geregeld worden in de software.

Er zijn grofweg twee soorten van deze software. 

De eerste soort is de proprietary software van de bekende grote merken (waar die merken eigendomsrechten op bezitten). Elk merk zoals Futaba, Spektrum of Jeti om er een paar te noemen hebben allemaal software programmeurs in dienst die de software schrijven voor die merken. Deze software is eigendom van die merken, je mag de software niet inzien (laat staan iets zelf toevoegen als je die kennis bezit) en wordt volledig gecontroleerd door de merken zelf.

Dit heeft als voordeel dat de software bij je zender past (dus geen opties kent die je zender niet kent) maar als nadeel dat het helemaal door de fabrikant wordt gecontroleerd wat er mogelijk is met de software.

Men noemt deze software voor de zenders in het Engels vaak “Menu driven software” wat zoveel wil zeggen dat als jij iets wilt instellen, je een menu ziet met een x aantal keuzes. Je maakt je keuze en vervolgens kan er weer een ander menu komen met keuzes net zolang totdat de gewenste instellingen klaar zijn. Je wordt als het ware “aan de hand genomen” door de fabrikant en die leid je naar het resultaat.

Het grote voordeel voor de gebruiker is dat dit vrij eenvoudig tot een goed resultaat leidt, het nadeel is dat de fabrikant bepaalt wat jij kan doen.

Als voorbeeld van zo een nadeel, een servo heeft normaal 180 graden bereik. Spektrum is van mening dat dit niet gewenst heeft en zorgt ervoor dat je maar 140 graden bereik hebt. Dit is gedeeltelijk via instellingen op te lossen maar moet voor elke servo apart worden gedaan en het blijft een kunstgreep waar je bewust voor moet kiezen.

Vervolgens is er een tweede soort, een Opensource programma genaamd OpenTX. Dit is software voor RC-radio’s die gratis is te gebruiken en die door vrijwilligers wordt onderhouden die dit meestal als hobby doen en als je de kennis bezit kun je ook meedoen en een eigen bijdrage doen (of een verzoek indien voor wat jij graag wilt zien). Er zijn zender fabrikanten zoals Jumper, Radiomaster en FlySky die zenders maken waarop OpenTX gezet wordt. Doorgaans zijn deze radio’s veel goedkoper dan die van de gevestigde merken omdat er geen ontwikkelkosten en onderhoudskosten zijn voor de software.  OpenTX houdt een andere filosofie aan dan die van de (laten we het zo noemen) “gevestigde” merken, OpenTX is niet “menu driven” software (er is echter wel een menu-driven gedeelte als je een nieuw toestel wilt opzetten, dit kun je gebruiken als je dat wilt. Of niet, zoals altijd bij OpenTX ligt die keuze bij jou).

Doordat er geen beperking is ingebouwd, is alles wat mogelijk is ook in te stellen. Er zijn ook geen menu’s waar je doorheen geleid wordt, je moet alles letterlijk vanaf nul erin zetten.  Doordat er geen beperkingen zijn, betekent dat ook dat je de meest vreemde fouten kunt maken bij het instellen van je model. Dat betekent dat je vaak als je een model hebt geprogrammeerd, graag wilt zien wat er gebeurt in gebruik van de zender en daarom heeft OpenTX een stuk software genaamd “Compagnion” waarin een simulator ingebouwd zit waarbij je kunt zien of elke functie doet wat jij wilt tijdens het gebruik.

Om een klein voorbeeld te geven welke vrijheid je hebt, de bekende merken hebben een vaste kanaal volgorde waarin iets gebeurt. Kanaal 1 is throttle, kanaal 2 is aileron etc. Dat ligt vast en kun je niet instellen. Ieder merk heeft zijn eigen volgorde maar bijvoorbeeld bij Spectrum ontvangers staat zelfs niet meer het kanaal op de ontvanger aangegeven maar de functie, dus throttle i.p.v. kanaal 1. Je moet dan ook verplicht op die plek je throttle aansluiten. OpenTX kun je instellen zoals je wilt, dus bij model A de throttle op kanaal 3 en bij model B de throttle op kanaal 5 is geen enkel probleem. Je zou zelfs kunnen instellen dat als je vliegt, je met een schakelaar een ander kanaal instelt voor de aileron………….. (Niet dat dit zinvol of nuttig is maar het geeft we aan hoe vrij je bent om zelf instellingen te plegen)

Het voordeel van OpenTX op je radio is dan ook dat je geheel vrij bent om alles in te stellen, dat er een simulator is zodat je kunt zien wat er gebeurt. Het grote nadeel is dat je geheel vrij bent om alles in te stellen, dus je kunt ook alles helemaal fout instellen… niemand die je bij de hand door menu’s heen leidt dus je moet echt zelf alles instellen.

Het grootste nadeel van OpenTX is wel dat er een hele steile leercurve is. Er zijn veel bronnen die je kunnen helpen (OpenTX University, duizenden YouTube video’s, tientallen websites gewijd aan OpenTX) maar je moet wel bereid zijn om je erin te verdiepen. Dat kan vrij oppervlakkig dat je iets heel simpel instelt (er zit een wizard in OpenTX die je door de basis instellingen aan de hand meeneemt als je dat wilt) en als dat voldoende voor je is, dan is dat een mogelijkheid. Wil je eruit halen wat erin zit (wat onmogelijk is, zoveel als je kunt instellen zul je nooit gebruiken), dan zit er niets anders op dat je te verdiepen in allerlei mogelijkheden. 

Om een voorbeeld te noemen, ik gebruik een “intelligent” throtte systeem. Als de zender aanstaat en ik kies een ander model, dan kijkt hij of de throttle op nul staat (om te voorkomen dat de prop gaat draaien) en of de throttle killswitch aan staat.  Staat de Switch aan, dan is alles goed. Staat die niet aan en staat de throttle wel open, dan gaat toch de prop niet draaien. Die gaat pas draaien als de throttle eerst op nul heeft gestaan en dan pas omhooggaat. Daarmee verklein ik het risico dat ik de throttle kill switch vergeet als ik een ander model kies. Allemaal geprogrammeerd in de software, precies zoals ik dat wil.

Om de vraag in het begin of dit niet voor iedereen is te beantwoorden, het antwoord is: Nee, het is echt niet voor iedereen. Je moet het geen probleem vinden om je te verdiepen in de software. Dat hoeft niet heel diep maar wel meer dan bij de “gevestigde” merken. 

Als je dat geen probleem vindt of zelfs wel leuk vindt, dan is OpenTX wat voor jou!

N.b. OpenTX is erg traag in ontwikkeling en als antwoord hierop is er een nieuw open source project gestart, EdgeTX. Gebaseerd op OpenTX, zelfde werking en instellingen, alleen hebben ze nu in 6 maanden meer ontwikkeld dan OpenTX in 2 jaar. Alle zenders die OpenTX kunnen draaien, kunnen ook overweg met EdgeTX.

Boodschappenlijstjes

We gaan twee lijstjes maken om van start te kunnen met deze mooie hobby. Eentje voor de smalle beurs en eentje voor diegene die het wat breder heeft.

RC Vliegtuig

Natuurlijk een rc vliegtuig om mee te beginnen. Deze moet eenvoudig te bedienen zijn, makkelijk te vervoeren en eenvoudig te landen. Een zeer populair toestel is dan de bixler van hobbyking

De afkorting pnf betekent plug and fly en wil zeggen dat er alleen nog een accu, zender en ontvanger nodig is om te kunnen vliegen. Bijna klaar want we hebben natuurlijk ook nog een accu nodig voor de zender en het toestel zelf.

Accu en acculader 

We nemen de bixler nog even als voorbeeld. Voor dit toestel (en voor vele anderen) is een 3S 2200mah lipo nodig. Wat deze benaming precies betekent is nu niet belangrijk. Belangrijk is dat je zorgt dat je constant dezelfde stekkers gebruikt. In dit geval XT60. Persoonlijk zou ik er 2 van aanschaffen zodat je twee keer 6 / 7 minuten per keer kan vliegen. Als je een lader meeneemt dan kun je de hele dag met een paar pauzes er tussen lekker vliegen.

De acculader, er zijn binnen onze vereniging goede ervaringen met de imax B6. belangrijk is dat de voeding van de lader er bij zit en dat deze een accu met een xt 60 stekker kan laden.

Zender en ontvanger

Op de meeste zenders kun je meerdere vaak wel tot 15 vliegtuigen programmeren.  Natuurlijk helpen we je met het programmeren, maar hier is alvast een instructie filmpje. Dit is voor de meeste rc piloten wel genoeg en dit betekent dat je dan bij een volgend toestel alleen een ontvanger nodig hebt om in het vliegtuig te plaatsen. Zorg er dan wel voor dat je accu ook genoeg is voor je volgende toestel.De meest gangbare zenders zijn de futaba T6K deze komt met een ontvanger. In dezelfde categorie volgt de Spektrum dx6e hier moet nog een ontvanger bij aangeschaft worden. En als laatste voorbeeld maar zeker niet de minste, de flysky i6b. Deze komt ook met een ontvanger. De meeste toestellen hebben maar 4 kanalen nodig

1Rolroeren

2Roer

3Hoogte roer

4Gas

Hou marktplaats in de gaten als je gaat shoppen en vergeet niet dat we jou met raad en daad bijstaan zodat je eerste vlucht een succes wordt.

In de onderstaande artikelen gaan we erg ver op de stof in, bovenstaande  kennis is voldoende om te starten.

Start WhatsApp