Starten met Modelvliegen
Modelvliegen, wat houd dat nu in? Het is een heel brede hobby, waarbij je kunt denken aan vliegen met vaste vleugeltoestellen als (motor)zwevers, motorvliegtuigen, jets, quadcopters en helikopters. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken of het is modelvliegen. Een baksteen met een propeller kan ook vliegen….
Maar…. Veel mensen starten zomaar met vliegen omdat ze de kennis en vaardigheden benodigd om met een model te kunnen vliegen onderschatten. Vaak levert dat (naast kapotte modellen) veel frustratie op! Het is daarom erg aan te bevelen om gebruik te maken van de kennis en vaardigheden van een instructeur bij een vereniging en dus ook daar lid te worden.
Net als autorijden (hoewel veel mensen dat alweer vergeten zijn) leer je ook het vliegen meestal niet door het zelf even te doen! Er zijn weinig mensen die beschikken over de talenten om zonder instructie te kunnen vliegen! Bij modelvliegen is er daarnaast een tweetal extra dimensies dat door veel mensen niet in waarde wordt geschat. In de eerste plaats zit je niet zelf in het toestel en in de tweede plaats is er hoogte!
De Modelvliegclub Sneek is daarom voor de regio noord de juiste keuze om het vliegen te leren. Het is een levendige club met een lesprogramma, voldoende kennis van toestellen en zenders die geschikt zijn om met de mooie hobby van het vliegen te starten.
Dit is dan ook een uitnodiging aan de beginnende of al ietwat ingewijde vlieger om eens op de website wat verder te “ snuffelen” en desgewenst bij een vliegfestein eens te komen kijken en contact te maken..
Wildvliegen en aansprakelijkheid
Een ander punt dat opgemerkt dient te worden is dat verzekeringsmaatschappijen voor een aansprakelijkheidsverzekering als eis kunnen stellen dat er op een speciaal daarvoor aangewezen terrein moet worden gevlogen en/of er toestemming moet zijn van de desbetreffende landeigenaar.
Is dit niet het geval dan bestaat de kans dat je verzekeringsmaatschappij de schade niet dekt, en je zelf dus voor de eventuele kosten mag opdraaien.
Overigens heeft praktisch elke verzekeraar een ‘modelvliegclausule’ ook al staat deze niet standaard in de voorwaarden. Dit voorwaardenblad is meestal bij de verzekeraar op te vragen.
Slow flyer vs ‘normale’ trainer
Mensen die met deze mooie hobby willen starten, hebben een veel grotere keuze in toestellen dan (zeg) 10 jaar geleden. Dat betekent dat ook met het lesvliegen een groter aanbod van toestellen bestaat waar een beginner mee kan lessen.
Vroeger was het normaal dat je begon met een Charter – een volledig zelf te bouwen brandstof trainer – maar tegenwoordig willen mensen ook graag met een ARF Slow flyer (al dan niet van piepschuim) leren vliegen.
Of dit aan te raden is, is een beetje afhankelijk van hoe ver je met deze hobby wilt gaan. Als je geen ambities hebt om in de toekomst ook grotere (brandstof of elektro) vliegtuigen te gaan vliegen, dan is het best mogelijk met bijvoorbeeld een Piper Cub Slowflyer te leren vliegen.
Als je later echter ook grotere modellen wilt vliegen dan is het advies gewoon met een normale trainer (met minimale spanwijdte van 150 cm) te beginnen.
Brandstof of elektro?
Hoewel momenteel nog steeds de mogelijkheid bestaat om te kiezen, zie je steeds meer velden waar de eisen door gemeente of provincie dwingen richting elektrovliegen. Het is dan ook niet makkelijk om hierin een advies te geven, maar besef jezelf dat als je een keuze hebt gemaakt, het vaak een dure aangelegenheid wordt om te switchen. Denk er dus goed over na, waarmee je wilt vliegen!
Met elektromodellen vliegen heeft als voordeel dat er héél veel ARF (Almost Ready te Fly) modellen in de handel zijn, waarmee je alleen een ontvanger en accu hoeft te installeren om direct te kunnen vliegen. Meestal zijn dit toestellen van piepschuim (dat onder verschillende namen verkocht wordt: Elapor, EPO, HypoDur zijn drie voorbeelden hiervan). Er is tegenwoordig zelfs een aantal merken dat kant en klare toestellen heeft, met of zonder zender. Diverse merken van Horizon Hobby, Graupner en Multiplex zijn hier zeer gevorderd in.
Kies je voor een elektro kist, dan is het raadzaam om meerdere accu’s en een goede snellader te hebben. Het is voor instappers op dit moment de meest gekozen voortstuwing. Het vermogen is inmiddels praktisch gelijk aan of zelfs sterker dan brandstof motoren. Dit grote vermogen komt onder andere door de nieuwe (kool)borstelloze (brushless) motoren. Bij gelijk gewicht hebben deze 2-4 keer zoveel vermogen als een ‘ouderwetse’ koolborstel (brushed) motor. Elektro is schoon en milieuvriendelijk.
Brandstofmotoren spreekt nog steeds een grote groep vliegers aan, omdat ze het geluid, of de geur of de bewegende delen mooier vinden. De kleinere brandstofmotoren vliegen op methanol met een klein aandeel ‘nitromethaan’. Methanol is een zeer giftige stof. Deze brandstof wordt in blikken bij de beter gesorteerde R|C vliegshops verkocht. Het mag vaak echter niet meer via de post worden verstuurd vanwege de risico’s.
Daar waar je met een elektromotor direct kunt vliegen (accu erin en klaar) moet je een brandstofmotor starten en afstellen. Na vliegen schoonmaken, voor de winteropslag klaarmaken dat het metaal niet wordt aangevreten door de agressieve brandstof.
Tot 10 à 15cc wordt van deze brandstof gebruik gemaakt maar vanaf 15-20cc wordt vaker gebruik gemaakt van benzine. Deze moderne motoren hebben vaak elektronische ontsteking en draaien mooier dan de kleinere motoren.
Het geldaspect is zo, dat in eerste instantie elektrovliegen duurder is, maar je minder vaak nieuwe accu’s hoeft te kopen dan brandstof om te vliegen.
Het is een persoonlijke keuze en niet goed aan te geven wat je moet kiezen. Electro is makkelijk en snel om mee te beginnen, bij grotere vliegtuigen is brandstof motoren erg realistisch. Per slot zijn we aan het modelvliegen.
Wat zijn geschikte beginnerstoestellen?
Dit is een van de meest gestelde vragen van beginners. In ieder geval wordt je eerste model een hoogdekker (vleugel op de romp) en het liefst met een spanwijdte van ongeveer 1.5m.Er zijn diverse elektrokisten die zeer geschikt zijn als lestoestel. Voorbeelden hiervan zijn de Multiplex FunCub, E-Flite Timber, Freewing Pandora, FMS Kingfisher en nog vele andere mogelijkheden. De keuze voor een merk zender speelt zeker een rol bij de keuze voor een van deze vliegtuigen.
Op gebied van brandstof modellen komen de Robbe Charter, Sig Kadet LT40, GraupnerTrainer Serie, of Kyosho Calmato (ARF) in aanmerking. Houd er dan wel rekening mee dat deze meestal (meer) bouwactiviteiten met zich meebrengen.
De meeste modellen die met een brandstofmotor kunnen worden uitgerust, kunnen tegenwoordig ook van een (borstelloze) elektromotor en een ESC (Electronic Speed Controller) worden voorzien.
Zelf bouwen of ARF?
Indien je niet kiest voor een piepschuim model (verder foamie genoemd), dan zijn er voorklassieke in houtbouw veel goede en ook redelijk goedkope compleet gebouwde en bespannen trainers te koop, zogenaamde ARF’s (Almost Ready to Fly). Een voordeel is dat je op korte termijn ‘airborne‘ bent, een nadeel is dat je niet bekend bent met de constructie van een modelvliegtuig en zodoende ook lastig reparaties op je model kunt uitvoeren.
Het is een droom om te denken dat je model geen schade zal oplopen en dan is het wel handig als je zelf ook weet hoe je een toestel kunt repareren.
Ook is het zo dat een ARF uiteindelijk goedkoper is dan veel bouwpakketten. Je hoeft (afhankelijk van het merk en type ARF) verder namelijk vaak geen kosten te maken m.b.t. krimpfolie/kwiklinks/brandstoftank/landingsgestel/overige accessoires.
Maar zoals gezegd dit is sterk afhankelijk van het merk en type ARF-model.
Welke zender?
Er is bijzonder veel keuze in zenders, zodat het voor een beginner vaak moeilijk is een goede keuze te maken. Advies is in ieder geval om voor de merken te kiezen die bij de vliegclub als meeste gebruikt worden, zodat leraar/leerling constructies makkelijker zijn. Daarnaast kunnen clubleden met hetzelfde merk zender je eventueel verder helpen met de bediening en functies van de zender.
Waar vroeger 35mHz en daarvoor 27mHz veel gebruikte frequenties waren, wordt tegenwoordig bijna exclusief met de 2,4gHz band gevlogen. Dit type van zenders is bijzonder betrouwbaar geworden, zeker als voor de bekendere merken wordt gekozen. 4 kanalen is een absoluut minimum (motor, rolroeren, richtingsroer en hoogteroer) maar het is aan te raden direct voor een 6-kanaals of meer te kiezen. Ook is het raadzaam om voor een computerzender met geheugens voor modellen en instelmogelijkheden te kiezen, zodat je niet moeite moet doen om elke keer een toestel opnieuw te trimmen of over meerdere zenders te beschikken. De moderne computerzenders kunnen 10-250 modelgeheugens bevatten en hebben meerdere instelmogelijkheden. Keuzeaspecten voor een zender zijn het aantal kanalen, de wijze waarop geprogrammeerd kan worden, aantal schakelaars, beschikbaarheid en kosten van ontvangers, geschiktheid voor leraar/leerling bediening etc…Een goed voorbeeld van een computerzender die erg veel kan is de NX6 van het merkSpektrum.
Maar er zijn natuurlijk nog vele andere merken die net zo goed zijn of soms beter. Let er bij de aanschaf op welke ‘mode’ de zender heeft. Er zijn vele ‘modes’ maar de meest bekende zijn 1-4 en daarvan zijn mode 1 en 2 de meest gebruikte. Bij de Modelvliegclub vliegen we overwegend op mode2. Dat wil zeggen dat we het gas op de linker stuurknuppel hebben.Het voordeel dat we allemaal met dezelfde mode vliegen is dat in geval van problemen we elkaar snel kunnen helpen. Een instructeur of ander vlieger kan dan snel jouw zender overnemen.
Oefen op een simulator!
Waar je als beginnend modelvlieger absoluut veel van kunt leren is het gebruik van eensimulator. Het grote voordeel hiervan is dat je al vast bekend kan worden met de besturing middels zendersticks, en hoe een model reageert op de ingegeven stuurcommando’s.
Het kan – en in veel gevallen zal – je zeer zeker enkele crashes kunnen besparen, en is daardoor een van de goedkoopste trainingen. Er is al een dummyzender inclusief de simulator EasyFly voor 50 Euro, maar het is ook mogelijk met enige kennis zelf een interface te maken om je eigen zender aan te sluiten, en gebruik te maken van de gratis simulator FMS.
De meer geavanceerde methode om met een simulator te starten, is om via de computer vliegles te krijgen. In dat geval gebruik je je eigen zender maar vlieg je onder begeleiding van een instructeur op afstand. De simulator waarmee dit mogelijk wordt gemaakt is de Phoenix Flighstimulator of Aerofly.
Kosten (een voorbeeld)
Modelvliegen kun je heel laagdrempelig en eenvoudig starten en dus ook met relatief weinig kosten. Toch geven we een indicatie van een eenvoudig basis uitrusting met een beginnersvliegtuig en een prima zender
Zender Spektrum NX6 met ontvanger
https://www.toemen.nl/spektrum-dxe-zender-ar610-ontvanger-p-22582.html
Bluetooth module voor programmeren zender en/of ontvanger
https://www.toemen.nl/spektrum-transmitterreceiver-bluetooth-programming-module-spmbt1000-p-44494.html
Freewing Pandora hoog- en laagdekker (4 in 1) € 170,-
https://nl.motionrc.eu/producten/freewheelen-pandora-red-pnp
AccuLader€ 70,-
https://www.rcracingtwente.nl/product/hrc-star-charger-v3-0/
2 accus € 40,-
https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-2200mah-3s-35c-lipo-pack.html
Wat handgereedschap en lijm € 30,-
Totaal € 250,-
Nb.: Voor leerling/leraar bedrijf is een tweede zender nodig. De bovenstaand genoemde zender is een eenvoudige computerzender met 6-9 kanalen die op een smartphone, laptop of tablet geprogrammeerd wordt. De zender kan maar één model bevatten, maar de smartphone, laptop of tablet dient als geheugen voor (eventuele) andere modellen. Ook kunnen meest gebruikte instellingen m.b.v. de app op de genoemde apparaten worden aangepast. Aangezien de meeste mensen beschikken over een smartphone, is dit wel een heel goedkope methode om in RC besturing in te stappen.
Houdt er rekening mee dat de bovenstaande lijst aan veranderingen onderhavig is, maar op de clubavonden zijn er voldoende mensen met kennis van zaken om je daar doorheen te leiden!
Nog wat andere voorbeelden (Zenders)
Spektrum NX 6, DX6 of DX8
FrSkyTaranis X7 of FrSkyTaranis X9
Multiplex Cockpit
Er is nog een veelvoud aan zenders te koop anders dan bovengenoemd lijstje, maar met bovenstaande merken en types is bij de Modelvliegclub Sneek de meeste ervaring. Het staat je natuurlijk vrij om voor een ander merk te kiezen, maar de mate waarin kan worden ondersteund bij specialistische instellingen is dan natuurlijk minder.
Nog wat andere voorbeelden (Vliegtuigen)
In zijn algemeenheid zijn de eisen voor een goede trainer:
Hiervan zijn diverse voorbeelden bij diverse firma’s in diverse prijsklassen. Als je bijvoorbeeld al een Spektrum zender hebt, zijn er toestellen van E-Flite te koop, die in de leveromvang al een ontvanger (en soms zelfs een accu) hebben. Als je rekent, betaal je dan voor een ontvanger nog maar €20-30. Bij Horizon Hobby (het moedermerk voor beide merken) noemt men dat dan BNF (Bind- N-Fly) bij Multiplex noemt men dit concept RR (Ready to Run). Smaak en andere voorkeuren spelen natuurlijk ook een rol. Zo zal de ene persoon een (semi-)schaal model interessant vinden terwijl de ander een fantasiemodel juist leuker vindt.
Welkom op onze nieuwe website
De website beheerder
Even voorstellen, Ik ben Richard Hooijenga en aan mij de taak om voor onze vereniging een website te maken. Ik ben gek op vliegen met balsa kisten of zoals op de foto lekker bootje varen met wat vrienden. Mochten jullie vragen of suggesties hebben mbt de website dan kun je mij gerust een mailtje sturen.
Nieuwsbrief 2
Nieuwsbrief nr 2.
Voorstel wijzigingen statuten EMVC Phoenix IJlst
Beste leden,
Zoals al aangekondigd moeten wij een en ander gaan wijzigen in de statuten van de vereniging.
Helaas is het noodzakelijk nog éénmaal een BLV (bijzondere leden vergadering) te beleggen en in die vergadering zal het dus uitsluitend over de wijzigingen gaan.
Stemmen.
Dit kan helaas alleen in persoon. Fysiek aanwezig zijn is dus nu nog een vereiste.
Datum en locatie van vergadering:
Datum: zondag 14 November
Tijd: 11.00 uur
Locatie:
RCN de Potten (restaurant)
De Potten 5, 8626 GG, Offingawier
Graag horen wij zo spoedig mogelijk van u allen of u aanwezig kan zijn zodat wij alles in orde kunnen brengen.
Waar stemmen we over.
Er moeten dus meerdere zaken aangepast worden in de huidige statuten.
De aangegeven wijzigingen staan ter stemming, de rest van de statuten zal ongewijzigd blijven.
Lees svp goed de originele statuten die in bijlage van deze mail staan.
Aanpassingen en voorstellen tot aanpassing worden door de notaris getoetst aan wettelijke normen.
De aard van de wijziging staat daarbij voorop, de notaris zal dit doel verwoorden binnen het wettelijk kader.
Hieronder een overzicht van hetgeen wij willen wijzigen/aanpassen.
Legenda.
Was betekend… zoals het was in de oude statuten
Wijzigen in betekend…. Het “was” deel wordt aangepast naar……
Toevoegen betekend…. Een geheel nieuw artikel, lid of sub
Art. 1 lid 1
Was: Elektro Model Vlieg Club Phoenix IJlst
Wijziging van de naam in: Modelvliegclub Sneek
Art 1 lid 2.
Was: gevestigd te IJlst
Wijzigen in: gevestigd te Sneek
Art. 2, Lid 1
Was: De vereniging heeft als doel: het faciliteren van de beoefening van de modelvliegsport, liefst op milieuvriendelijke en zo goedkoop mogelijke wijze.
Wijzigen in: De vereniging heeft als doel: het faciliteren en promoten van de beoefening van de modelvliegsport.
Art. 4 lid 4 Nieuwe toevoeging!
Toevoegen: Ereleden zijn vrijgesteld van lidmaatschapskosten van de vereniging Modelvliegclub Sneek.
Art. 13 lid 5 nieuw toevoegen!
Toevoegen: Leden hebben stemrecht vanaf 14 jaar. Leden jonger dan 14 jaar kunnen worden vertegenwoordigd tijdens stemmen door de ouders en/of voogd van het minderjarige (jonger dan 14 jaar) lid.
Art. 16 lid 4
Uitleg! Online c.q. elektronisch stemmen.
Veel leden wonen ver, wat reiskosten met zich meebrengt. Ook meer betrokkenheid van deze leden mogelijk maken door “ZOOM”-vergaderen. Wel is verificatie nodig middels de zogenoemde “opt in”, wat inhoudt dat telefoonnummer en/of e-mailadres van leden door hen gebruikt kunnen worden, waarmee zij kunnen inloggen in de ZOOM vergadering en/of online (tel. nr) of schriftelijk (email) kunnen stemmen. Dit houdt in dat nieuwe leden (bij aanmelding) en bestaande leden meegedeeld moet worden dat zij hun telefoonnummer c.q. e-mail mogen c.q. kunnen gebruiken voor stemmen als bovenomschreven. Dit is toegestaan in de AVG, maar is geen verplichting.
Voorstel wordt aangenomen.
Was: Besluiten van de ALV en BLV over zaken kunnen door de leden ook worden genomen zonder het houden van een vergadering. Zo een besluitvorming is echter alleen mogelijk indien alle leden worden geraadpleegd door het schriftelijk — (waaronder begrepen e-mail, telegram, telexbericht) –voorleggen van voorstellen en leidt slecht tot een besluit, indien tenminste zoveel leden zich binnen een week schriftelijk (waaronder begrepen e-mail, telegram, telexbericht) voor het voorstel hebben uitgesproken als voor het nemen van het betreffende besluit vereist is in een vergadering waarin alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit met voorkennis van het bestuur is genomen. Deze procedure mag niet worden gevolgd als het gaat over personen. Van de raadpleging en de besluiten buiten de vergadering wordt aantekening gehouden in het betreffende notulenregister en de documenten waaruit van het nemen van het besluit blijkt, worden bij het notulenregister bewaard.
Wijzigen in: Besluiten van de ALV en BLV over zaken kunnen door de leden ook worden genomen zonder het houden van een vergadering. Zo een besluitvorming is echter alleen mogelijk indien alle leden worden geraadpleegd door het schriftelijk (waaronder begrepen e-mail, WhatsApp telegram, telexbericht) voorleggen van voorstellen en leidt slecht tot een besluit, indien tenminste zoveel leden zich binnen een week schriftelijk (waaronder begrepen e-mail, telegram, Whatsapp telexbericht) voor het voorstel hebben uitgesproken als voor het nemen van het betreffende besluit vereist is in een vergadering waarin alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit met voorkennis van het bestuur is genomen. Deze procedure mag niet worden gevolgd als het gaat over personen. Van de raadpleging en de besluiten buiten de vergadering wordt aantekening gehouden in het betreffende notulenregister en de documenten waaruit van het nemen van het besluit blijkt, worden bij het notulenregister bewaard.
Toevoeging! De notaris zal een passage toevoegen waarin geregeld wordt dat vergaderingen, inclusief ALV en BLV, via online communicatie middelen zoals ZOOM, Microsoft teams en andere voorhanden systemen gehouden mogen worden en rechtsgeldig zijn. Dit is een lastige passage die door de notaris geschreven zal moeten worden teneinde te voldoen aan het wettelijk kader en omschrijving.
Art 17. Toevoeging!
Opnemen in dit artikel dat ook elektronisch stemmen via oa zoom, teams en andere social media kanalen is toegestaan. (in verlengde van aanpassing van art. 16 lid 4)
Ook hier zal de notaris een omschrijving moeten maken die in lijn is met het doel van de aanpassing en het wettelijk kader.
Bovenstaande wijzigingen en toevoegingen zullen tijdens de BLV van zondag 14 november ter stemming gebracht worden.
Zienswijze en opmerkingen.
De aanpassingen van de statuten zijn reeds besproken tijdens de BLV van zaterdag jongstleden en bij de daarbij aanwezige leden ter goedkeuring voorgelegd en geaccepteerd. Derhalve is er geen mogelijkheid meer tot verdere wijzigingen daar die een 4e BLV zouden veroorzaken.
Na de BLV van zondag 14 november zal de notaris de opdracht krijgen de statuten van de vereniging met bovenstaande onderdelen aan te passen en uit te breiden.
Na voltooiing van de wijzigingen zal er vanuit het bestuur aan alle leden een kopie van de nieuwe statuten worden toegezonden ter kennisgeving en zal deze te lezen zijn op de nieuwe website van de vereniging.
Dank voor jullie tijd en aandacht.
Namens het bestuur,
Martijn Beerthuizen
Voorzitter.
06-288-47-131
voorzitter@modelvliegclubsneek.nl
Nieuwsbrief 1
Nieuwsbrief nr 1
19-12-2021
Onderwerp: nieuwsbrief Nr 1 modelvliegclub Phoenix. Einde van een tijdperk, begin van een nieuwe.
Goedemiddag allen,
Hier de eerste nieuwsbrief vanuit het nieuwe bestuur van de modelvliegclub.
Er is de afgelopen tijd een hoop gebeurt, vandaar dat deze nieuwbrief wat langer is dan normaal.
In deze nieuwbrief;
Naamswijziging van de vereniging
Kort verslag BLV
Voorstellen nieuw bestuur
Oproep 3e vergadering ivm wijzigingen statuten
Verlengen lidmaatschap
Update nieuw vliegveld
Indoor vliegen
Nieuwjaars fly-inn en receptie
Resume
Naamswijziging van vereniging.
Als onderdeel van de afronding van overdracht van bestuur is de wijziging van de naam van de vereniging.
Er is met Bald overeengekomen dat hij de oude naam en bijbehorende website behoudt en die gaat gebruiken voor zijn vliegschool.
Dit betekend dat wij als vereniging een nieuwe naam, nieuw bestuur en nieuwe website krijgen.
Tijdens de vergaderingen is er gezamenlijk besloten dat de nieuwe naam voor de vereniging gaat zijn;
Modelvliegclub Sneek (www.modelvliegclubsneek)
In de aankomend dagen en weken zal er een hoop moeten gebeuren om dit alles te realiseren.
De domeinnaam is al vastgelegd en de email adressen zijn al aangemaakt maar moeten nog ingeregeld worden bij het nieuwe bestuur.
Kort verslag Bijzondere Leden Vergadering (BLV)
Afgelopen zaterdag 16 oktober was de BLV n.a.v. de ontwikkelingen rond het bestuur van de club.
Het volle verslag van deze vergadering is gemaakt door Nico Galama en Gert koetsier en zit in bijlage bij deze nieuwsbrief.
Zoals velen meegekregen hebben is Bald de Boer afgelopen zaterdag 16 oktober 2021 om 10.59 afgetreden als voorzitten van de vliegclub.
Tijdens de BLV is er gestemd over een nieuw bestuur bestaande uit Martijn Beerthuizen als voorzitter, Karol Wozniak als secretaris en Nienke Hammink als penningmeester en is het nieuwe bestuur geaccepteerd door de leden op de vergadering.
Tevens is er uitvoerig gesproken over aanpassingen van de statuten van de vereniging.
Omdat ik (voorzitter) helaas niet op tijd was met rondsturen van de voorgestelde aanpassingen is er een 3e vergadering nodig. De uitnodiging voor die vergadering staat verderop in deze nieuwsbrief.
In de volgende nieuwsbrief de volledige uitnodiging en de wijzigingen.
Kort overzicht van belangrijke zaken die besproken zijn.
Nieuw bestuur aangesteld
Naam vereniging is gewijzigd naar Modelvliegclub Sneek (oude naam gaat met Bald mee tbv zijn stichting die de vlieglessen blijft verzorgen)
Aanpassen van statuten n.a.v. naamswijziging en nieuw bestuur, o.a. aanpassen van vergader protocollen, stemrecht voor minderjarige leden
In het verslag van de BLV die u allen de aankomende week ontvangt staat vermeld wat er besproken is en wat er nu allemaal staat te gebeuren.
Voorstellen nieuw bestuur.
Op de ALV en de BLV was al duidelijk dat er dingen moesten gaan veranderen.
Bald is afgetreden als voorzitter en maakte daarmee de weg vrij voor een geheel nieuw bestuur.
De club is Bald dankbaar voor zijn jarenlange inzet en toewijding als bestuurder, hij heeft iets bijzonders neergezet. Bald gaat door met het geven van de bekende en zeer gewaardeerde vlieglessen en zal als erelid betrokken blijven bij de club.
Dank Bald! Voor al je inzet en toewijding.
Sinds zaterdag 16 oktober 2021 is dit het nieuwe bestuur van de vereniging;
Martijn Beerthuizen. (voorzitter) 06-288-47-131 voorzitter@modelvliegclubsneek.nl
Karol Wozniak. (secretaris) 06-43-81-86-37 secretaris@modelvliegclubsneek.nl
Nienke Hammink. Penningmeester) penningmeester@modelvliegclubsneek.nl
Nieuwe website van de vereniging: www.modelvliegclubsneek.nl
Let op, deze site moet nog gebouwd worden!
Nieuw adres vereniging:
Furmerusstraat 380
8602 CA Sneek
Contact nr voor vereniging: 06-288-47-131
Het nieuwe bestuur heeft erg veel dingen om snel op te lossen. Het kan dus zijn dat sommige zaken sneller gaan dan anderen, graag even enige coulance met snelheid en acties.
Zoals u misschien al is opgevallen aan de email adressen hierboven, ook de naam van de vereniging gaat wijzigen conform afspraak met Bald.
Het inregelen van de email adressen zal enkele dagen gaan duren en de nieuwe website misschien wel enkele weken.
Zijn er dringende zaken zoals lidmaatschap etc, gebruik dan nog even tijdelijk het email adres M.beerthuizen@gmail.com
Als de nieuwe emailadressen eenmaal ingeregeld zijn ontvangt u allen een nieuwsbrief vanaf het nieuwe adres Voorzitter@modelvliegclubsneek.nl en vanaf dat moment is dat dan ok het officiële email adres voor clubzaken.
Binnenkort ontvangt u allen ook een aparte mail waarin de missie en visie van het nieuwe bestuur uiteengezet zal worden.
Het nieuwe bestuur gaat er vol frisse moed tegenaan. Er zijn veel plannen, wensen en doelen en niet alles zal lukken of even snel gaan als gewenst, dat is helaas even niet anders.
Meest belangrijke, het vinden en vastleggen van een nieuw eigen permanent vliegveld rond Sneek.
Meer hierover later in deze nieuwsbrief.
Het nieuwe bestuur heeft helaas enkele opzeggingen ontvangen van leden die om verschillende redenen hun lidmaatschap hebben beëindigd.
Het bestuur dankt al deze nu oud-leden voor hun inzet en deelname aan de club en de deur zal altijd open staan voor deze oud leden indien ze alsnog terug wensen te komen.
Oproep 3e vergadering ivm wijzigingen statuten vereniging.
Helaas is er, door toedoen van ondergetekende, verzuimd tijdig de noodzakelijke wijzigingen kenbaar te maken aan de leden van de vereniging. Hierdoor is het helaas noodzakelijk dat we nogmaals een BLV beleggen teneinde te voldoen aan de huidige nog geldende statuten.
Deze 3e vergadering zal kort en krachtig zijn en plaatsvinden op;
DATUM: Zondag 14 November
TIJD: 1400 uur
LOCATIE: Recreatie Park RCN de Potten (restaurant)
Adres: de Potten 5, 8626 GG, Offingawier
Helaas moet deze vergadering nog fysiek plaatsvinden om rechtsgeldig te zijn.
Als voorzitter roep ik u allen dan ook op om, indien dat mogelijk is, aanwezig te zijn.
In bijlage van deze nieuwsbrief vind u de statuten van de vereniging zoals deze nu nog zijn.
Teven staat bovenaan de statuten een overzicht met welke aanpassingen en wijzigingen er worden voorgesteld, lees dit svp goed door.
Kort overzicht van aanpassingen;
Wijziging van naam naar Modelvliegclub Sneek,
Toewijzen van stemrecht voor jeugdleden vanaf 14 jaar,
Toevoegen van digitaal stemmen en vergaderen tijdens ALV en BLV,
Toevoegen van social media kanalen zoals Whatsapp, zoom, skype etc. aan communicatie kanalen voor oa stemmen en communicatie.
Verbreden van doelen van de club (niet allen meer Electro maar nu alle takken van de modelvliegsport),
Vrijstellen van kosten van lidmaatschap voor ereleden.
Verlengen van lidmaatschap.
Officieel zou er voor 1 november door de leden besloten moeten zijn of men wel of niet het lidmaatschap van de vereniging en daarmee de KNVvL verengd.
Het nieuwe bestuur heeft in overleg met de KNVvL de datum voor die beslissing
verlengd daar 1 december aanstaande.
De aankomende week ontvangt u allen de nieuwe factuur voor het lidmaatschap voor zowel de club als voor de KNVvL indien die laatste van toepassing is.
De contributie van de vereniging is ongewijzigd gebleven.
Indien er op of voor 1 december geen contributie is betaald, zal de club dit zien als beëindiging van het lidmaatschap.
Iedereen die dan niet betaald heeft zal een mail ontvangen met de mededeling van beëindiging en tevens zal, indien u via deze vereniging ook aangemeld bent bij de KNVvL, ook het KNVvL lidmaatschap opgezegd worden om verdere kosten voor u en de vereniging te voorkomen.
Update nieuw vliegveld.
Zoals sommigen al weten wordt er hard gewerkt aan het vinden en vastleggen van een nieuw vliegveld voor de vereniging.
Meest kansrijke locatie is RCN de Potten.
Momenteel wordt er intern gesproken met de directe van RCN over hoe en wat.
Er moet nog veel gebeuren en vooral de boer die op de landerijen zit is voor ons belangrijk om aan boord te krijgen. RCN de Potten ziet al het belang van een samenwerking en ondersteunt en support onze acties ook. Voor RCN de Potten is er een aanmerkelijk belang om ons daar te hebben.
In de zomer gaan wij dan leuke publieke en openbare vlieg evenementen organiseren, workshops om de sport te promoten en fly-inns voor onze leden en leden van andere vliegclubs.
De Potten heeft in de zomer behoefte aan leuke activiteiten voor de bezoekers, wij als club willen natuurlijk de modelvliegsport verder promoten in de ruime zin-des-woords.
In de winter heeft RCN de Potten helemaal niets te doen, afgezien van het restaurant. De Potten ziet ons als goede methode om alsnog ook in de winter campers en caravans te ontvangen van piloten en aanhang en kan zelfs enkele huisjes tegen een leuk tarief verhuren aan onze leden.
Gezien bovenstaande is er dus een zeer serieuze kans dat deze locatie voor ons gaat lukken.
Misschien leuk detail, de kans dat er ook een waterlandingsbaan bij gaat komen is zeer aannemelijk!
Om deze locatie te bemachtigen wil de vereniging de aankomende wintermaanden en aankomend voorjaar enkele kleine publieke evenementjes neerzetten als try-out.
Doel van deze kleine publieke evenementen is het aantonen aan de overheid (vergunning verstrekkers) dat wij dit soort dingen goed en veilig kunnen organiseren.
Als we dat doen, tonen we dus aan dat wij geen risico zijn en kunnen we daarna een officiële aanvraag indienen voor een permanente vlieglocatie, mits wij dus definitieve overeenstemming met RCN de Potten en de boer bereiken.
Mocht dit alles nu niet lukken, dan is er nog ten minste 1 back-up locatie waar we dan aan verder kunnen werken.
De Potten en de vereniging gaan deze winter nog proberen een eerste openbare fly-inn organiseren.
De uitnodiging met daarin de exacte datum daarvoor zal via de nieuwsbrief, website en social media kanalen verspreid worden.
Volgend voorjaar is dus de bedoeling dat wij een groter publieksevenement neerzetten met daarin ruimte voor alle takken van de modelvliegsport, demonstraties van vliegteams (stunt, precisie race etc.) en enkele bedrijven die spullen voor onze sport leveren. Dit event zal dan door RCN de Potten en door ons als publieksevenement gepromoot worden in en rond Sneek en onder de bezoekers van RCN de Potten en zal zeer waarschijnlijk in samenwerking met andere vliegclubs uit de omgeving opgezet gaan worden.
Indoor vliegen.
In de winter is het weer niet echt betrouwbaar. Indoorvliegen zou een mogelijk leuke optie zijn om alsnog een leuke middag te hebben.
Deze winter zal de vereniging een of meerdere middagen organiseren voor indoor vliegen in een grote sporthal in Sneek. Hier kan dan met drones (quadcopters), kleine elektro vliegers etc. gevlogen worden. Gezien de geringe lidmaatschapskosten van de vereniging zal er een kleine bijdrage gevraagd gaan worden, enkele euro’s om de zaalhuur te dekken. Andere verenigingen zoals the Eagles zullen uiteraard uitgenodigd worden om gezellig mee te doen.
Meer hierover in de volgende nieuwsbrief.
Nieuwjaars fly-inn en receptie
Wij zoeken altijd een goed excuus voor een leuk en gezellig feestje.
Het 5-jarig bestaan is door de situatie rond de bestuurswisseling een beetje in het gedrang gekomen en daarom gaan wij in Januari proberen een fly-inn met daaraan gekoppeld de nieuwjaarsreceptie organiseren.
Locatie van dat feest zal zijn; RCN de Potten.
Het wel of niet kunnen vliegen wordt momenteel onderhandeld met de Potten en de gemeente. Als dit kan dan laten wij dat meteen weten.
De nieuwjaarsreceptie met de mogelijke fly-inn staat gepland op:
zondag 23 januari 2022
Resume.
Zoals u allen dus heeft kunnen lezen in deze nieuwsbrief en bijlage is er een hoop gebeurt en moet er vooral nog een hoop gedaan worden en georganiseerd.
Het nieuwe bestuur heeft serieuze plannen voor verdere ontwikkeling van de vereniging en uw hulp is daarbij uiteraard zeer gewenst.
Laat het bestuur vooral weten als u ideeën of suggesties heeft voor evenementen, workshops of andere nuttige acties voor en door de vereniging.
Besef svp goed, wij zijn allen vrijwilliger. Veel zal goed gaan, maar er zullen ook dingen fout gaan helaas. Het bestuur doet haar best maar 100% succes is niet gegarandeerd, geef ons wat tijd en ruimte om dingen te regelen en te doen.
Dank voor uw aandacht en uw support voor de vereniging,
Namens het bestuur,
Martijn Beerthuizen.
Voorzitter
06-288-47-131
m.beerthuizen@gmail.com (tijdelijk)
www.modelvliegclubsneek.nl
voorzitter@modelvliegclubsneek.nl