Vanmorgen afgesproken om te vliegen maar aangekomen op het veld merkten we dat er een stevige wind stond. Deze stond ook nog eens dwars op het veld waardoor we een uitdaging zouden krijgen met de landing. Omdat we niet boven de weg mogen komen moesten we vanuit downwind ineens indraaien op final. Als je toestel power genoeg heeft om door de wind te draaien moet het lukken dachten we.
We verzamelden alle moed en stuurden de slowpoke, timber en voltigeur de lucht in. Direct na het opstijgen zijn we begonnen om deze procedure met oefenen. We kwamen er achter dat het toestel in de draai vanuit baseleg naar final begon te driften, dit wordt ook wel krabben genoemd in de luchtvaart. Veel kijk plezier.
Vanmorgen om 09:00 uur kwamen we op het veld en onder het genot van een kopje koffie hebben we even bij gekletst. Er stond een vliegles op het programma en het was tijd voor de multiplex twinstar om voor de eerste keer het luchtruim te kiezen. Het toestel is gemaakt door Ted en aan Richard de eer om de maiden vlucht te verzorgen. Ook kwam er een belangstellende even buurten en na een briefing heeft ook deze mogen ervaren hoe leuk het is om te vliegen. Martijn, Joost en Eric hebben ook gevlogen dus al met al een geslaagde ochtend.
Onlangs kwam een student trots zijn nieuwe toestel laten zien voor controle en om er mee te gaan lessen. Op onze website staat dat de bixler van hobbyking word aangeraden als beginner toestel omdat we uit ervaring weten dat het een prima toestel is om mee te beginnen. Deze student had een toestel aangeschaft die er wel een beetje op lijkt maar maar de vliegeigenschappen waren dermate teleurstellend dat er niet mee gelest kan worden. Zonde van het geld! Bespaar jezelf de teleurstelling en raadpleeg altijd de instructeur voordat je iets gaat kopen. Hieronder vind je een lijst van aanbevelingen.
Zender en ontvanger
De 3 meest voorkomende protocollen binnen onze vereniging zijn Futaba, Spektrum en Opencourse zenders waarbij op dit moment Radiomaster populair is.
Bij de radiomaster moet je nog een ontvanger aanschaffen en moet je jezelf goed inlezen. Er is namelijk een kleine studie nodig om alle mogelijk van deze zender te onderzoeken.
Accu en Lader
De meest populaire accu is een lipo 2200mah 3cel (3s). Hiermee kun je van 6 tot 8 minuten vliegen op onderstaande toestellen. Een goed voorbeeld is de Pack Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Deze accu komt met een xt60 stekker. Controleer of deze op je toestel past. De meeste piloten hebben er minimaal twee mee naar het veld.
Onlangs kwam een beginner bij ons lessen met een E- flite Timber Het toestel komt met een ontvanger die geschikt is voor spektrum zenders. De stekker om de accu aan te sluiten is een EC3 stekker. Het is mogelijk op een verloop naar xt60 te kopen / maken. Dit toestel wil ik als ultiem beginner toestel aanmerken.
H-King Bixler 1.1 (PNF)
De Bixler is een prima toestel waarbij je zelf een zender en ontvanger nodig hebt.
Hobbyzone aeronaut
Nog een mooie kist om mee te beginnen is aeroscout van hobbyzone Het toestel in de link is klaar om te vliegen. Dit betekend dat zender, ontvanger, accu en lader meegeleverd worden.
Tot slot
Voorkom teleurstelling en raadpleeg je instructeur als je iets anders wil gaan aanschaffen.
In deze nieuwsbrief; • Tijdelijk landen bij doorgang koeien • Nieuw systeem voor reserveren veld
Maar eerst een stuk van de secretaris. Op dit moment hebben we 29 leden geregistreerd bij de KNVvL en als vereniging totaal 45 leden. Vanaf de jaarwisseling hebben wij 6 nieuwe leden mogen verwelkomen. Als bestuur kunnen wij concluderen dat het een fantastische groep mensen is met enthousiasme voor onze hobby en met nieuwe impulsen.
Het is eind juni en we hebben al heel wat uurtjes op het veld doorgebracht dit jaar. Er is een barbecue georganiseerd door Martijn en Nienke die tot in de puntje verzorgd was, hier hebben ze veel werk aan gehad. De mooie locatie werd gefaciliteerd door Eric en Ingrid van Nr 11. Ik wil hen hier nogmaals voor bedanken.
Ook hebben we in juni nieuwe leden mogen verwelkomen, enkele hiervan konden al vliegen doordat ze aan wild-vliegen deden. Toch konden ze ook rustig alle figuren die nodig zijn voor het brevet motor-A vliegen. Dit betekent dat we binnenkort twee brevetten mogen uitgeven. Martijn Hoeke en Gerrit Bakker van harte gefeliciteerd!
Ook begint de modelvliegschool vorm te krijgen, dit door vallen en opstaan. Team opleidingen kende een aantal leermomenten waar ervaring uitgehaald is om nog beter leden op te leiden. Menigeen heeft al aan de kabel les gehad en de verwachting is dan ook dat er misschien dit jaar nog een paar brevetten uitgegeven kunnen worden. Lesafspraken kunnen nu via opleidingen@modelvliegclubsneek.nl gemaakt worden.
Onze website is een instrument om belangstellenden te informeren. Maar er verschijnen ook regelmatig artikelen die voor de leden interessant kunnen zijn. Via google-analytics is duidelijk geworden welke pagina’s op onze website het meest bekeken worden. Deze staan nu bovenaan op de website, maar pagina’s die ook zeer de moeite waard zijn hebben een plaatsje gekregen in het menu op de rechterkant.
Vriendelijke groet, Richard (Secretaris).
Tijdelijk landen bij doorgang Koeien. Afgelopen week hebben wij goed overleg gehad met de buren van Jellie. Dit boerenbedrijf heeft de velden rond ons vliegveld in gebruik voor de koeien van het melkveebedrijf. 2x per dag komen de koeien naar binnen om te melken en na afloop gaan ze weer naar buiten.
Nu blijkt dat af en toe enkele koeien kunnen schrikken van de vliegtuigen en soms gaan ze er dan vandoor, dit geeft extra werk voor het boerengezin.
Om te voorkomen dat ze onnodig last van ons hebben is er afgesproken dat bij het ophalen en terugbrengen van de koeien, de begeleider van de koeien tevoren ons even waarschuwt dat ze er aankomen. Waarschuwen gaat via visueel contact met diegenen die op dat moment op het veld aanwezig zijn. Indien u een signaal krijgt van de buren vragen wij u om uw toestel aan de grond te zetten en deze daar te houden totdat de koeien ofwel uit zicht zijn op de boerderij, ofwel totdat de koeien voorbij gelopen zijn en in het veld staan waar ze moeten wezen. Als de manoeuvre gedaan is krijgt u weer een seintje en kunt u weer opstijgen.
Ons vliegveld is groot en ons vlieggebied is zo nodig nog groter. De koeien staan vaak in een deel van ons vlieggebied maar dat laat erg veel ruimte over waar ze dus niet lopen. Verzoek is om tijdens het vliegen te proberen de koeien te ontwijken en dus niet direct boven hen te gaan vliegen. Zoals gezegd, er zitten enkele tussen die wat schrikachtig zijn en soms gaan die er dan vandoor en dat levert gedoe op.
Verzoek is aan u allen om hieraan gehoor te geven, dit om de goede relatie die wij met hen hebben ook zo te houden.
Indien u onverhoopt uw vliegtuig “parkeert” in het veld van de buren kunt u via veld-2 en andere wegen toegang verkrijgen tot het veld van de buren. Loop dan svp zo min mogelijk in de buurt van de koeien en beperk u tot het zoekgebied en ga niet rondwandelen, het is immers het terrein van de buren.
Bovenstaande is onderdeel van “aan elkaar wennen”…….. uw medewerking als vlieger is hierin erg gewenst.
Nieuw systeem voor reserveren veld. De afgelopen maanden is Richard bezig geweest met verschillende opties en mogelijkheden om de verplichte reservering van het veld te vergemakkelijken. Trial and error was de methode en vanuit die methodiek is er nu een oplossing gevonden die voor een ieder makkelijk en uitvoerbaar zou moeten zijn.
Enige tijd geleden heeft u allen een mail gehad met daarin uw Login gegevens. Indien u (net zoals ik) deze kwijt bent geraakt dan kunt u via een kort mailtje aan richard webmaster@modelvliegclubsneek.nl deze nogmaals opvragen. Via het tabblad “ons veld” kunt u inloggen. Als u gaat vliegen maak u dat kenbaar in onze app groep maar ook op de website. Dit kunt u na het inloggen doen door een nieuw bericht te schrijven. Geef je naam of Nick name op en de tijd dat u gaat vliegen. Nu kunnen bezoekers van de website op de homepage dit zien en misschien even kijken. Het kan zijn dat u na het inloggen nog meer functionaliteit krijgt in de toekomst.
Dit was het voor nu. Gezien de hoeveelheid tekst hebben wij deze keer geen “who is” maar die komt de volgende nieuwsbrief absoluut weer terug.
Dank voor uw aandacht, denk svp aan het verzoek voor landen bij doorgang koeien en gebruik svp het door richard gemaakte reserveringssystem voor het veld.
Zie u allen graag weer op het veld, de zomeravonden zijn erg gezellig de laatste weken.
Op de langste dag van het jaar zijn we rond 19:00 uur op het veld aangekomen om een lekker avondje te vliegen. De temperatuur was aangenaam en de wind begon al snel te liggen. Toen het eindelijk schemerig begon te worden heeft Martijn een toestel klaar gemaakt die voorzien was van led verlichting. Een spectaculair gezicht toen het door de lucht vloog. Met de dji mini 2 zijn hier video beelden van gemaakt welke tot een kleine compilatie zijn bewerkt. Veel kijkplezier.
Hier laten we de examen figuren zoals ze door de knvvl vast gesteld zijn nog even de revue passeren. De figuren moeten twee keer gevlogen worden. Het mag voor een derde keer als dit door de examinator gewenst is. De examinator zal de algehele handeling en de veiligheid zwaarder laten wegen dan een wel of niet perfect gelogen figuur. Alle figuren moeten tegen de windrichting in uitgevoerd worden.
bron tekst knvvl
vakjargon
Voordat we beginnen leggen we nog even uit welke benaming een vliegrichting heeft. In dit geval gaat het circuit over links, maar ook rechtsom worden ze het zelfde benoemt. Na de start vliegen we links of rechtsaf deze richting heet croswind. Daarna vliegen we parallel terug aan het veld, dit noemen we downwind. Hierna kunnen we aan het begin van het veld een bocht maken alvorens we de landing inzetten. Dit noemen we baseleg. We draaien hierna het toestel tegen de wind in om te gaan landen. Deze vliegrichting noemen we final.
Start
Voordat je gaat beginnen, kijk je op het veld of er geen personen lopen. Zodra alles veilig is roep je start. Omstanders kunnen nu de start visueel volgen.
Het model moet met draaiende motor stilstaan of mag door een helper worden vastgehouden. De aanloop moet in rechte lijn zijn, evenals de daarop volgende stijgvlucht. In geval van een handstart mag het model zowel door de helper als door de vlieger worden gegooid.
Procedure – bocht
Het model vliegt minimaal 5 seconden langs de vlieglijn tot vrijwel recht voor de kandidaat, maakt een bocht van 90 graden van de vlieglijn af, beschrijft dan een bocht van 270 graden tegengesteld aan de eerste bocht, waarna het weer in rechtlijnige horizontale vlucht terugkeert langs de vlieglijn tot wederom recht voor de kandidaat, naar het beginpunt op een koers tegengesteld aan die bij het begin van de figuur
Twee loopings achterover
Het model komt langs de vlieglijn aanvliegen en maakt recht voor de vlieger achtereenvolgens twee lussen (jetmodellen: één looping) achterover. Een lichte duikvlucht om meer snelheid te verkrijgen is toegestaan. De figuur wordt beëindigd op een koers die in het verlengde ligt van die bij aanvang.
Vlakke acht
Het model vliegt tot vrijwel voor de kandidaat, maakt een bocht van 90 graden van de vlieglijn af, beschrijft dan een complete horizontale cirkel in de vliegrichting, gevolgd door een cirkel in tegenovergestelde richting. De figuur wordt beëindigd op een koers die in het verlengde ligt van die bij de aanvang.
Tolvlucht
Het model vliegt tot vrijwel voor de kandidaat, maakt een bocht van 90 graden van de vlieglijn af, beschrijft dan een complete horizontale cirkel in de vliegrichting, gevolgd door een cirkel in tegenovergestelde richting. De figuur wordt beëindigd op een koers die in het verlengde ligt van die bij de aanvang.
Circuit met go-around
De kandidaat laat het model passeren tegen de wind in, langs de vlieglijn. Hij start het circuit recht voor zich, gevlogen op constante hoogte. Aan het eind van downwind of tijdens het baseleg wordt de hoogte verlaten en een landing ingezet. Het mikpunt is daarbij het punt waarop bij een normale landing wordt gemikt.Vlak voor de landing wordt volgas gegeven en het model vliegt langs de vlieglijn
Gesimuleerde noodlanding
Het model passeert de kandidaat in downwind positie. De kandidaat neemt het gas volledig terug (stationair), zet de daling in en vliegt een route die het model in een positie/hoogte/snelheid brengt van waaruit een veilige landing op het veld zou kunnen worden gemaakt.Op ongeveer 2 m hoogte boven het landingspunt aangekomen geeft de kandidaat weer volgas en maakt een klimvlucht langs de vlieglijn naar circuithoogte.
Circuit met aansluitend de landing
Alvorens je de landingsprocedure inzet kijk je of het veld vrij is en roep je landing. Omstanders kunnen nu de landing visueel volgen.
Het model passeert de kandidaat tegen de wind in, langs de vlieglijn. De kandidaat start het circuit recht voor zich, en vliegt op constante hoogte. Aan het eind van downwind of tijdens het baseleg wordt de hoogte verlaten en een landing ingezet. Het model moet de grond raken binnen de landingscirkel en daarna gecontroleerd uitrollen. (Voor zwevers geldt een doorlopende daalvlucht ipv horizontaal vliegen).
Voor je veiligheid en die van anderen waarschuw je altijd je mede piloten als je het veld betreed om bijvoorbeeld het toestel op te halen. Dit doe je door bijvoorbeeld , man op het veld te roepen. Maar dit kan natuurlijk met elke pronounce waarbij jij je comfortable voelt 😉