europese regelgeving

De Europese droneregeling is nu bijna een jaar effectief en we weten intussen door onze A1/A3 cursussen al heel wat van de nieuwe regels. Het meest verwarrende van de beginperiode, maar nu intussen toch wel gemeengoed, is dat het om gewoon onze hobby vliegtuigen gaat en niet wat in de volksmond drones heten.

“Het gaat niet alleen om drones!
Ook als de term drone-verordening in het gewone spraakgebruik wordt gebruikt, heeft de verordening betrekking op alle onbemande vliegtuigsystemen (UAS). Als gevolg hiervan is de verordening van toepassing op alle op afstand bestuurbare modelvliegtuigen of helikopters.”
Dus gewoon alles waarmee wat wij als hobbyist buiten vliegen. Bij het indoor vliegen gelden de regels niet.

Wil je gewoon nog eens wat opzoeken of nakijken: https://www.dronewatch.nl/wet-en-regelgeving/

Een andere site die ook altijd probeert bij te blijven en nu nog eens door Gert wordt aangegeven : https://www.conrad.nl/info/inspiration/modelbouw-en-modelspoor/wet–en-regelgeving-drones-in-nederland-en-belgie

 

Nieuwsbrief 6

Het is definitief….!!

Modelvliegclub Sneek heeft overeenstemming bereikt met RCN de Potten voor het gebruik van de privé jachthaven van RCN de Potten voor een watervlieg evenement.

 

Vandaag is er overleg geweest met de directie van RCN de Potten, een middelgroot recreatiepark aan het Sneekermeer.

 

Op zondag 23 januari gaan we als vereniging in besloten setting watervliegen vanuit de privé jachthaven van RCN de Potten.

Er zal plaats zijn voor 15 piloten.

 

Watervliegen met Modelvliegclub Sneek

Locatie: RCN de Potten (restaurant)

De Potten 5, 8626 GG, Offingawier

Tijd: 13.00 tot 15.00

 

Aansluitend de nieuwjaarsreceptie van modelvliegclub Sneek, voorheen EMVC Phoenix IJlst (15.30 tot 18.00 uur)

 

In bijlage 1 staat exact wat en hoe de dag gaat lopen.

I.v.m. het weer neemt het bestuur op zaterdag 22 januari om uiterlijk 12.00 uur een definitieve beslissing over wel of niet doorgaan van het watervliegen op zondag 23 januari.

Indien de dag door het weer niet door kan gaan zal dit om 12.00 uur op zaterdag 22 januari via de homepagina van www.modelvliegclubsneek.nl gecommuniceerd worden.

 

In bijlage 2 is een kaart bijgevoegd waarop het vlieggebied aangegeven wordt.

 

Aanmelden kan vanaf heden en uitsluitend via mail naar: Secretaris@modelvliegclubsneek.nl

Er is plaats voor 15 piloten.

Piloten van andere clubs welke in bezit zijn van een KNVvL brevet zijn welkom.

Leden van Modelvliegclub Sneek hebben voorrang bij aanmelden.

 

Voorafgaande het besloten evenement is de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV).

Deze zal ook op RCN de Potten plaats vinden en staat gepland op 11.00 uur.

 

Na afloop van het watervlieg evenement zal er de nieuwjaarsreceptie plaats vinden van Modelvliegclub Sneek, voorheen EMVC Phoenix IJlst

Ook deze receptie zal plaatsvinden in het restaurant van RCN de Potten.

Welkomstwoord is om 15.30, afsluiten receptie is om 18.00 uur

I.v.m. catering worden de leden vriendelijk gevraagd zich tevoren aan te melden voor de receptie via Voorzitter@modelvliegclubsneek.nl

Uiteraard zijn partners meer dan welkom

 

Overzicht;

11.00 uur ALV

13.00 uur Watervliegen

15.30 nieuwjaarsreceptie

 

Wij horen graag van u allen of u aanwezig bent bij de activiteiten die dag.

In de aankomende weken zal er meer informatie vrijkomen over het watervliegen, de onderwerpen van de ALV en de nieuwjaarsreceptie.

 

Dank voor uw aandacht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn Beerthuizen

Namens het bestuur Modelvliegclub Sneek

Bijlage 1:

Bijlage 1 nieuwsbrief nr 6 watervliegen RCN de Potten

Datum event: Zondag 23 Januari 2022.

Locatie: RCN de Potten Haven

Vlieggebied: haven RCN de Potten en openwater Sneekermeer

Tijden: 13.00 tot 15.00. Maximale duur evenement is 2 uur aaneengesloten.

Vlieghoogte maximaal 120 meter.

Aantal deelnemers gelijktijdig in luchtruim: 4

Maximaal aantal deelnemers gehele evenement: maximaal 15 piloten ex aanhang.

Type evenement: gesloten/alleen op uitnodiging

Vliegbrevet en verzekering en RDW bewijs: ja, KNVvL brevet is vereist, piloot dient eigen WA te kunnen tonen voorafgaande deelname aan evenement. RDW nummer dient aangebracht te zijn zonder de drie laatste nummers.

Vlieggebied.

Starten en landen.

Starten en landen zal gebeuren vanaf/vanuit de haven van RCN de Potten

Besturing van vliegtuig is vanaf kade RCN de Potten

Vliegbewegingen.

Vlieghoogte: maximaal 120 meter i.v.m. wettelijke regelgeving

Uitsluitend vliegen boven open water.

Restricties vliegbewegingen;

Niet boven gebouwen en bewoond gebied op en rond RCN de Potten

Niet hoger dan 150 meter

Binnen zichtveld van piloot; line of sight

Zie kaart RCN in bijlage van dit project. (vlieggebied watervliegen) (bijlage 2)

Veiligheid.

Niet boven mensen, bewoond/bebouwd gebied vliegen.

Niet achter/over hoge bomen i.v.m. zicht en risico’s van verlies controle

Niet hoger dan 150 meter i.v.m. andere luchtvaart

MVCS zorgt voor minimaal 2 begeleidingsboten voor recovery van vliegtuigen en afsluiten van landingsbaan.

MVCS levert 2 personen als luchtverkeersleiding. 1 persoon (ervaren vlieger) ziet toe op bewaken en niet overschrijden van maximaal vlieggebied en hoogte en ziet toe op hoeveelheid vliegtuigen in de lucht en regelt inkomende en uitgaande vliegtuigen tav de landingsbaan/water.

Tweede persoon (voorzitter MVCS) algemene leider/commandant als overall controle en liaison tav RCN en gemeentelijke en hupdiensten diensten.

MVCS zal voorafgaande het evenement een verkort veiligheidsplan indienen bij RCN en de gemeente.

Tevens zal MVCS brandweer en politie alsmede luchtvaart autoriteiten op de hoogte stellen van de vliegbewegingen.

MVCS is aangesloten bij de KNVvL en als zodanig hebben de piloten allemaal een KNVvL vliegbrevet (www.knvvl.nl)

Piloten dienen tevoren tevens ook een eigen WA verzekering te tonen i.v.m. juridische aansprakelijkheden t.a.v. club, derden en wetgeving.

Bijlage 2:

 

Protocollen

Versie 1.2 van 24 november 2021
Steller : Karol
Met dank aan Wim en Roland

Korte uitleg protocollen bij onze vlieghobby.
Protocollen zijn een set van afspraken over hoe iets gedaan moet worden.
Bijvoorbeeld, op een Windows machine wordt WindowsOS gebruikt, bij een Apple is dat AppleOS en een linuxmachine gebruikt een van de vele smaken LinuxOS.
Toch kunnen al deze machines de mail ophalen van alle mailservers.
Dit komt omdat er afspraken zijn gemaakt over hoe het opvragen en aanbieden van mail naar mailservers moet verlopen, en dat is een vastgelegd protocol.

In het volgende stukje geef ik geen mening welk protocol van welk merk goed of slecht is, ik wil alleen maar laten zien welke protocollen er zijn bij diverse merken zenders en ontvangers.
Zo goed als ieder merk heeft zijn eigen protocol gemaakt die vaak gepatenteerd is (ieder merk zal zeggen dat zijn protocol het beste is) zodat de concurrentie geen ontvangers kan of mag maken en men verplicht is om zender en ontvangers van hetzelfde merk te gebruiken. Dat heet Vendor Lock-in en omdat concurrentie zo is uitgesloten, kan elk merk zelf de prijzen bepalen zonder concurrentie (wat, zoals we uit ervaring weten, niet wenselijk is). Backwards enginering is echter wel (wettelijk) toegestaan en op die manier zijn er ook ontvangers van andere (Chinese) merken die werken op de zenders van de bekende merken.

De zender praat met een protocol naar de ontvanger: Spektrum praat met de ontvanger van Spektrum b.v. via de taal (protocol) DSMX. Futaba praat met zijn ontvangers via FHSS. Jeti heeft Duplex EX. Een ieder heeft zijn eigen protocol en ieder merk zal beweren dat zijn protocol beter is.
Uitzonderingen, zoals Radiomaster TX 16S (een open Tx zender) en andere open Tx zenders praten via Open Tx vaak met een multimode zendermodule, waardoor die met diverse protocollen kan werken. Daardoor kun je ontvangers van allerlei protocollen gebruiken en ben je niet gebonden aan een door de fabrikant vastgelegd type ontvanger.

De ontvanger praat ook via een protocol (taal) met de FlightController. Daarin heb je twee soorten: Analoog en Serieel
Analoog signaal is:
PPM ( 1 draad kan meerder kanalen aansturen. )1 Draad in en je kunt daarmee elevator, motor, ailerons bedienen
PWM ( Per kanaal 1 draad) Dus voor kanaal aileron een draad, voor kanaal elevator een draad enz.
Digitaal of Serieel signaal:
S-Bus, Ibus, X-bus, CRSF

Dus als voorbeeld 1: Een spektrum zender stuurt signalen ( van de beweging van de sticks van je zender naar de Spektrum ontvanger. Het is in dit geval een DSMX SRXL2 ontvanger en die is serieel( digitaal). De ontvanger stuurt via één draad de signalen naar de FlightController en daar wordt het omgezet in de juiste beweging voor aileron of elevator of rudder.

Dus als voorbeeld 2: Een spektrum zender stuurt signalen ( van de beweging van de sticks van je zender naar de Spektrum ontvanger. Het is in dit geval een AR6610T ontvanger en die is analoog). De ontvanger stuurt via een aantal draden (kanalen) de signalen (PWM) naar de diverse servo’s en daar wordt het omgezet in de juiste beweging.

Er zijn ook nog video protocollen: VTX bijvoorbeeld: IRC Tramp. Is natuurlijk ook zo,n taal voor video transmissie.

De computer-schil

App waarop het systeem zichtbaar wordt

Werkt met de volgende protocollen

Pulsmodulatie

Futaba FX36 R7008SB 2,4GHZ
. In de goedkope past geen Crossfire module.

Android

FHSS;+S-bus, FASST en Fasstest-S en FHSS
TBS Crossfire zender module
IMMERSIONRC GHOST BUNDLE

Heeft S-bus

Spektrum DX8 . Goedkope geen Crossfire
Een aantal spektrum nx en ix (IX20 kan module achterin)

Android

Airware

Spektrum ontvangers
De Spektrum ix20 : daar kan
Een TBS Cross-fire module op met een tussenkabel: Team Black Sheep Crossfire protocoltechnologie 
Latency van de module kan naar 8 ms bij deze Spektrumconfiguratie

Jeti DUPLEX DS-16

Ze werken met 32 bits mcu deze draaien veelal op C code.
32 bit ARM7 Prozessor
Iflight FC Naze32: Hamasaki AKA ‘Timecop’ was niet blij met de beperkingen en de prestaties van een 8-bit MCU kon leveren op de huidige FC platforms

 

Duplex-EX en EX-bus

Jetibox-EX
This is the protocol Jeti use for telemetry. It supports expanders, so one port on a receiver
can connect to several telemetry devices.
Jeti EX-Bus
This is required if you wish to use the Spartan integration with the Jeti radio, and program
your flybarless system from your radio. Although the name is similar to the telemetry
protocol, it’s very different, and does not support expanders.
12-channel UDI
If you’re not interested in programming your Vortex from the radio, or if you use telemetry
and your receiver doesn’t have enough ports, UDI12 is what you need.

PPM

Radiomaster
TX 16S

Open TX

TBS Crossfire zender module
IMMERSIONRC GHOST BUNDLE. Latency: tussen 3-9 ms
DSM2 / DSMX
• Esky
• FlySky
• FrSky
• Futuba (S-FHSS)
• Hubsan
• Syma
• Walkera
• WL-Toys

Team Black Sheep Crossfire protocoltechnologie 
PPM/Sbus/CRSF voor de ontvangers. In de 8 kannalen stand de beste latency. Latency naar 3 m/s te brengen met de juiste componenten

aanwezig
ACCST (Latency tussen 15-22ms. Horus tussen 9.3 en 17 ms

Frysky of
Open TX(Met open TX je zender op de pC instellen)

Standaard taal: FrTx Access(werkt op 900MHZ en 2.4 GhZ. Verbetert de latency.
Ook Taal aanwezig
ACCST (Latency tussen 15-22ms. Horus tussen 9.3 en 17 ms

 

 

TBS Crossfire zender module
Externe module: XJT lite met software Heartbeat om de latency te verbeteren.

Module Deze – en ook andere modules – iRangeX IRX4 Plus 2.4Ghz 4-in-1 Multiprotocol STM32 TX Module heeft twee operatie-modi:
• PPM mode
• Serial mode

In de PPM modus is er keuze uit 31 verschillende protocollen.

Serial mode
Wanneer het groene licht uit is, en de protocol schakelaar staat op punt 0, heeft u toegang tot de seriële modus.
Deze module kan ook op andere zenders:

Deze STM32 ARM module is compatible met vele receivers:
• Futaba
• Walkera DEVO
• Spektrum DSM2/DSMX
• Frsky
• Flysky
• Cheerson
• Assan
• Hubsan
• Hisky
• Eachine E010
• Esky
• Syma
• WLToys

 

en Futaba SFHSS aan kan. DiY-multiprotocol-tx-module is in Gitthub te vinden

aanwezig
ACCST (Latency tussen 15-22ms. Horus tussen 9.3 en 17 ms

Core van Powerbox

Linux of Weatronics

Afgeleide van Linux. Alles is los te programmeren

TBS Crossfire zender module

S-bus en ppm

Mikado Vbar

Open TX

Vbar neo

High range, low latency, antenna diversity both on transmitter and receiver.

S-bus. Geheel gericht op Helikopters en drones.

TicTac TTX650

Open TX

HI-Tec Flash 7

AFHSS-G2AFHSS-SLT

Latency 7ms

Jumper T-lite

DSMX-Wakera-J6Pro

Jumper T18

Open TX

DSM2/X, FrSKY, SFHSS, FlySky, FlySky AFHDS2A, Hubsan
Latency naar 5 m/s te brengen met de juiste componenten

In het Open-TX kun je erg veel instellingen zelf uitvoeren. Je kunt alles bij elkaar mixen, vrijwel tot in het oneindige. Houd wel in, dat je dat moet leren. De leercurve is lastig, maar je mogelijkheden zijn schijnbaar oneindig.

CRSFShot (Crossfire Shot) is the new protocol for the TBS Crossfire

FrSky Advanced Communication Control Elevated Spread (ACCES)

Futaba: AFHSSS : Adapted Frequentie Hopping Spread Spektrum

Ticket in Gitthub (platform om bugs in software te melden en naar oplossingen te zoeken. Zie als voorbeeld: https://github.com/inavflight/inav/wiki

Een leerling/leraarkabel met twee radioplugjes heet: HPP 22 kabel
MFI = Model Flieg International (maandblad)

SPC Supplementary Power Connection: (Een extra lipo aan de ingang van een servo als voedings van de hoofdlipo uitvalt. Je kan blijven sturen!)

Piff Proportional, integral and Feed Forward ( voorloperA3X) Nu omnibus F3 Aiov1.1 Flight Controller en ook de M8NGPS is zo’n systeem
Welke zenders worden er ondersteund door Opentx: https://www.open-tx.org/radios.html
En bijvoorbeeld in LUA-app telemetry: https://www.open-tx.org/2016/09/08/telem2-lua-21

PPM is the analogue signal for servos, where the pulse width codes the servo angle.

UDI is a digital sum signal also known as SRXL(ook Spektrum gebruikt die) where all channels are transmitted over one line.

D-Bus is the same protocol as the Futaba S-BUS protocol.

EX-Bus: a bidirectional digital protocol like the S-BUS2 from futaba, but not the same. REX receivers using Ex-Bus (Jeti gebruikt ze)

Tx=Transmitter
Rx=Receiver

LUA-apps: http://www.lua.org/manual/5.3/ Voor Jeti; bijvoorbeeld : calculated Capacity

PWM Pulse Width modulation

PPM: Pulse position modulation

Nieuwsbrief 5

Nieuwsbrief nr 5

 

 

25-11-2021.

 

Beste leden van Modelvliegclub Sneek.

 

In deze nieuwsbrief;

Watervliegen RCN de Potten
Nieuwjaarsreceptie
Eerste oproep ALV 2022
Herinnering betaling lidmaatschap
Clubsimmen
Besluit statuten wijziging
Voortgang eigen vliegveld
Indoorvliegen met “the Eagles”
Agenda

 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen….

 

Watervliegen RCN de Potten 23 januari 2022.

Vanuit het bestuur zijn wij al enige tijd in gesprek met RCN de Potten, dit is een vakantiepark aan het Sneekermeer met eigen haven.

Aanstaande dinsdag is er een gesprek met de directie van RCN de Potten over het organiseren van een watervlieg evenement bij hen op het terrein op zondag 23 januari 2022.

De directie heeft reeds aangegeven dit erg leuk te vinden en hieraan mee te gaan werken. Dinsdag gaan we inhoudelijk in op de regels, veiligheid en andere belangrijke zaken rond zo’n evenement.

 

Meer inhoudelijke informatie zal beschikbaar komen in de aankomende week na ons gesprek met de directie.

Het watervliegen zal plaats vinden op dezelfde dag als waarop de 2022 ALV EN de nieuwjaarsreceptie zal plaatsvinden, een gecombineerde dag dus.

 

Er zal ruimte zijn voor 15 piloten gedurende totaal 1.5 a 2 uur aaneengesloten.

Vanuit modelvliegclub Sneek gaan wij uiteraard ook onze buren uitnodigen om hieraan deel te nemen. Leden van Modelvliegclub Sneek hebben uiteraard altijd voorrang qua plaatsen en beschikbaarheid.

 

Veel informatie over dit evenement zal ook via de whatsappgroep van de vereniging verspreid worden. Nog niet aangemeld voor de whatsapp groep? Stuur dan een berichtje naar de voorzitter via 06-288-47-131 en u wordt toegevoegd aan de groep.

 

Nieuwjaarsreceptie.

Zondag 23 januari staat de nieuwjaarsreceptie gepland in het restaurant van RCN de Potten.

De dag zal gecombineerd worden met het watervliegen (voorafgaande aan de receptie) en met de ALV van 2022 (ook voorafgaande aan de receptie)

 

ALV 2022.

Gezien de enorme veranderingen binnen de vereniging en vooral gezien de snelheid waarmee die plaatsvinden wil het bestuur van de vereniging al in januari de jaarlijkse ALV organiseren.

Het bestuur vindt het belangrijk om vooral goed met de leden te communiceren en de plannen voor de zomer 2022 bekend te maken zodat u allen weet wat wij aan het uitspoken zijn en wat wij proberen voor elkaar te krijgen voor de vereniging.

Hierbij dan ook de eerste oproep voor de ALV die gepland staat op zondag 23 januari 2022 in het restaurant van RCN de Potten.

Exacte tijden en datum, worden in de volgende nieuwsbrief bekend gemaakt.

De ALV zal voorafgaande aan het watervlieg-evenement en voorafgaande aan de nieuwjaarsreceptie zijn, zodat er voor iedereen genoeg motivatie moet zijn, om af te reizen naar het mooie Sneek.

 

Zet svp alvast zondag 23 januari in uw agenda.

Partners/ouders van leden zijn uiteraard zeer welkom om ook aanwezig te zijn.

Meer info over de receptie volgt snel.

 

Locatie voor watervliegen, ALV en nieuwjaarsreceptie;

RCN de Potten (restaurant)

De Potten 5, 8626 GG, Offingawier

 

Herinnering betaling lidmaatschap vereniging en KNVvL.

In de afgelopen weken heeft u allen van Karol (secretaris) de factuur voor het lidmaatschap 2022 ontvangen. Sommigen van u hebben op die factuur tevens de kosten van het lidmaatschap van de KNVvL toegevoegd gekregen.

Uiterste betaaldatum van de factuur is 1 december (aanstaande woensdag).

Indien er op die dag geen betaling is ontvangen gaan wij u per 1-1-2022 uitschrijven als lid.

Let op… dit geld dus OOK voor de kosten en lidmaatschap van de KNVvL indien u via ons daar bent aangemeld.

 

Indien u de factuur niet ontvangen heeft kunt u een mail sturen aan de secretaris, Karol, via secretaris@modelvliegclubsneek.nl

Hier kunt u ook naartoe mailen bij vragen of opmerkingen.

Het correcte bank rekening nr is NL64RABO0136724574 tnvM. Beerthuizen ovv uw factuur nummer

Mocht u behoefte hebben aan een gespreide betaling dan zijn hier uiteraard mogelijkheden voor.

 

Clubsimmen.

Van de voorzitter

Als voorzitter moet je natuurlijk weten hoe dingen gaan binnen de club en hoe de beleving is van en club activiteit.

Afgelopen dinsdag heb ik maar eens deel genomen aan het zogeheten clubsimmen.

Emil Kuijpers – een van onze drie instructeurs op de simulator – runt de wekelijkse clubsim avond (dinsdags tussen 20.00 en 21.00) en we vliegen gezamenlijk via skype.

De sfeer was helemaal geweldig. Joost was met zijn stuntvliegtuig allerlei toeren aan het uithalen, er werd geoefend met het rollen van de vliegtuigen en vooral onderling veel gekletst en veel gelachen.

Nadat ik zelf meerdere malen mijn digitale Bee Gee in de hekken had geparkeerd kreeg ik uitleg over hoe je op z’n kop moest vliegen, ook dat ging uiteraard niet geheel volgens planning.

Als absolute digibeet en geen fan van computerspelletjes moet ik toch toegeven dat het erg leuk was en ik zeker vaker ga meedoen.

Ook zin om mee te doen? Er is een speciale whatsappgroep voor het clubsimmen, geleid door Joost

Aanmelden voor deze whatsappgroep kan middels de – speciaal daarvoor aangemaakte –  link in onze hoofd whatsapp groep of een bericht aan de secretaris.

 

Vanaf januari 2022 heeft de vereniging ook 3 laptops voor beginners die mee willen vliegen,

geheel klaar voor het simmen, inclusief controllers etc.

Wim Knevel heeft hiervoor gezorgd, dank daarvoor!

 

Clubsimmen;

Dinsdagavond van 20.00 tot 21.00

Zoals gebruikelijk krijg je van Emile een uitnodiging om deel te nemen met naam en wachtwoord.

(Emil regelt de uitnodigingen via de clubsim groep)

 

Er is een aparte Clubsim groep gemaakt om ook leden van andere clubs de mogelijk te bieden om mee te kunnen doen. Zij melde zich aan via het bestuur of rechtstreeks bij Joost.

 

Statutenwijziging.

Zoals in de vorige nieuwsbrief al was aangekondigd heeft op 14 november jl. de BLV plaats gevonden.

De opkomst van de leden was goed, ondanks het vroege tijdstip op de zondag en het saaie karakter van het onderwerp.

In bijlage vindt u de notulen van deze vergadering.

De nieuw statuten worden nu door de notaris gemaakt en zijn al vanaf 14 november 2021 al geldig.

Kort overzicht van de veranderingen;

Naam gewijzigd van EMVC Phoenix IJlst in Modelvliegclub Sneek
Digitaal stemmen is toegevoegd als optie voor vergaderingen
Stemrecht voor jeugdleden vanaf 14 jaar

 

Als de statuten door de notaris gemaakt zijn zullen deze als bijlage aan u toegezonden worden ter kennisgeving.

 

Voortgang eigen vliegveld.

Zo ongeveer de hoogste prioriteit van het gehele bestuur…. Een eigen vliegveld.

Op dit moment is het bestuur in gesprek met 4 agrariërs voor een veld voor de vereniging.

Grootste probleem waar wij tegenaan lopen zijn de rechten, subsidies en verplichtingen die daarmee gepaard gaan voor de boeren/agrariërs als wij een stukje van hun land gaan gebruiken.

Per toeval heeft het bestuur ontdekt dat, indien een veld niet vast ligt (lees gemaaid en onderhouden etc.) dat al deze lastige regels niet van toepassing zijn.

Op dit moment is het bestuur in gesprek met meerder partijen die kunstgrasvelden aanleggen of andere vormen van tijdelijke ondergronden hebben met als doel een oprolbaar veld te hebben.

Het bedrijf van de voorzitter (www.sophsys.nl )  is al aan het werk gezet (lees sponsoring) om een speciaal systeem te ontwerpen waarmee de kunstgrasvelden door een ieder opgerold en uitgerold kan worden.

Met deze nieuwe ontwikkeling komt een eigen veld zeer snel dichterbij.

Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.

 

Indoorvliegen met “the Eagles.

Op zondag 19 december zijn wij uitgenodigd om mee te doen tijdens een indoor vlieg evenement.

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar voor onze leden.

Deelname kost slechts € 5,- en dient tevoren aangemeld en betaald te zijn.

Zie onze nieuwe website voor meer informatie.

https://modelvliegclubsneek.nl/events/categorie/agenda/

 

agenda.

Zondag 19 december indoorvliegen met “the Eagles”.

Zondag 23 januari 2022 ALV (algemene leden vergadering)

Zondag 23 januari 2022 Watervlieg evenement RCN de Potten

Zondag 23 januari 2022 nieuwjaarsreceptie

 

Dank voor uw aandacht en tot snel.

Bestuur Modelvliegclub Sneek

Voorheen EMVC Phoenix IJlst.

Martijn Beerthuizen

Karol Wozniak

Nienke Hammink

 

 

Gimbals

Gimbals en Hall Gimbals

Versie 1.1 van 23 november 2021

Steller: Karol

Met dank aan Wim en Roland

Je hoort wel mensen zeggen. Ik heb nu heel goede gimbals. Er zitten wel 8 lagers in.

Wat voelt die lekker aan (is het dan een goede gimbal???? Natuurlijk niet). Maar als je een Hall-gimbals beweegt, voeltdie wel veel soepeler aan als een stick zonder hall sensoren. En Hall Gimbal is een gimbal met hall sensoren. Dus wat men eigenlijk bedoeld. Deze stick bewegen toch wel erg fijn en soepel en precies.

Je hebt goedkope en dure Hall-gimbals. Vaak tref je in goedkope zenders prima Hall-gimbals. Waar zit dan het verschil. In dure zenders is bijvoorbeeld het huis van licht aluminium of ijzer. In goedkope van dun plastic. Bij dure is het hele huis breed en stevig. Bij goedkope vaak smal en beweeglijk. Betere componenten zijn natuurlijk duurder. Maar ook hoe ze afgewerkt zijn. Ik ben bij mijn omzwervingen ook een dure zender tegengekomen met heel goede potentiometers. Dat kun dus ook. Maar Hall-gimbals voelen soepel aan en zijn nauwkeuriger om mee te werken. In veel goedkope zenders met het open-Tx systeem zitten heel vaak Hall-gimbals of ze zijn makkelijk te upgraden en goed beschikbaar. Daar wordt vaak voor races naar lage Latency gestreefd en dan kan de Hall-gimbal een bijdrage leveren.

Wat wel vervelend is, is dat je wel betere in je systeem zou willen plaatsen, maar meestal kun je alleen updaten met wat wordt aangeboden voor jou zender. De prijzen van een Hall-gimbal verschillen sterk. Wat is een gimbal? Als we de stick van onze zender bewegen is dat de stick van de Gimbal.

 

 

Als je een standard zender koopt, zitten daar gewone gimbalsin. Meestal, als je een zender koopt voel je of hij lekker aanvoelt. Dat is eigenlijk; hoe voelen de sticks aan (gimbals) en hoe voelt de zender aan. Ligt hij lekker in de hand. Niet te zwaar, niet te licht. Lekkere hobbels, die in je handen passen enz. Dure standaard zenders hebben vaak een Hall-gimbal. Die voelen soepeler aan. Voel nog lekkerder aan.

Wat is een Hall-gimbal en is dat van invloed op je vliegen en zijn ze beter.

Werking van een Hal-gimball:

In de Hall-gimbal zitten hall-sensoren, die de verdraaiing van stick meten door middel van veranderingen in het magnetisch veld van op de stick-assen gemonteerde magneten. Magneten draaien om de sensoren. Ze zijn dus veel preciezer en directer. https://www.electronics-tutorials.ws/electromagnetism/hall-effect.html

De gimbal bestaat uit een Hall-unit met magneetschijf: Bij dit type Hall-sensor draait een schijf met magneten langs de gemonteerde Hal-lunit. Door het draaien van de magneetschijf ontstaat er een wisselende Hall-spanning.

Standaard gimbal: de werking van een standaard gimbal: Als je de stick – Je hebt een x- en y-as – beweegt gaat die over een potentiometer en er wordt een signaal afgegeven. De zendersticks zijn eigenlijk potentiometers.

Als je de stick gebruikt gaan er volts naar de microprocessor in je zender. Hoe sneller de stick-potentiometer hoe sneller de volts bij de microprocessor aankomt. Dus de kwaliteit van de sticks/potentiometer is van belang. De volts in de microprocessor maakt er weer een puls van- ook nog van verschillende lengtes – en die wordt doorgegeven aan hetzendgedeelte en dan naar de ontvanger/servo. 

Dus betere onderdelen leveren een snellere respons. Op den lange duur kan een minder perfect potentiometer een beetje ruwer worden. Het is een bewegend onderdeel. Kan speling in komen. Wordt dan minder nauwkeurig.

Soorten Hall Sensoren: M7-R Gimball met hal sensoren. Taranis QX7 en QX7S M9 sensor met cnc Gimball. Voor FrSky Taranis. Heel Goedkoop Taranis X9D-Plus M10 sensor met cnc Gimball. Voor FrSky. Taranis. Goedkoop. MC12 sensor met cnc Gimball. Voor FrSky. Taranis. Duur CNC- Computer Numerical Control ( Te programmeren via de computer) Hall Sensoren van Automotiv 16 bits {65535 stappen}

Hall sensoren van Core van Power box. Draaien om de magneten. Erg kostbaar. Normaal draaien de magneten om de sensoren.

RDC90 sticks worden aangeprezen als iets nieuws – nog beter, dan een hall gimball-. Het zijn echter verbeterde potentiometers. Zeker niet beter. Wel duurder.

Pro gimballs. Een mooie kreet in recalmes.

Het is lastig te duiden wat goed of beter is. De advertenties zeggen: 4 kogellagers. Maar is dit per gimbal of per twee. Zitten ze op een as of verdeeld. Lagers koud gewalst. Welke lager is dat niet????? In ieder geval blijven hall sensoren ook op den lange duur erg betrouwbaar, daar er geen bewegende delen bij zitten, die kunnen slijten.

Past een M9 Hall Sensor in een Spektrum DX8?

The M9 Gimbals have the same layout as the Spektrum, but fitting them into a DX9 has its own issues. Gaat lukken, maar dan moet je er wel studie van maken.

Werking van een Hall-gimball wat uitgebreider.:

In Hal-gimbal zitten hall-sensoren, die de verdraaiing van stick meten door middel van enz. enz

Wat zenders met een gimball:

FrSky Tandem X20S Hall Sensor Gimbals
CNC Gimball met-uiterst nauwkeurige Hall-sensor-cardanische ophangingen – met 10 kogellagers, instelbare stickverplaatsing van 45 ° tot 60 ° en 8 ° roteerbaar paneel
Er zit standaard een CNC hall Gimbal in.
Tandem x20: S en HD versie kan de gimball Li en re naar 8 gradebn versteld worden.

FrSky Hores x10 Gimball heeft nauwkeurig M10/MC12 P hall sensoren
€ 50,-

Taranus Qx7

Met de bovenbeschreven M7-9 Gimball

De twee printplaatjes bevatten de hallsensoren.
Onder de hallsensor in het midden van de foto is nog net de magneet te zien.Jeti Duplex DS-16 zender..

Stappen in deze zeer nauwkeurige hall sensor 4096. De gimbals zijn geheel van metaal en hebben een dikke rand. Negen lagers. Heel stevig. Zijn verder geheel in te stellen, zoals elke gimbal van onze eigen zender.

Jumper t16 Hall Gimbals

Jumper T18 Hall Sensor: P10215
€16,-

RDC90 sticks. Blijken geen echte hall gimballs te zijn, maar verbeterde potentiometers. Duur en niet beter. https://www.youtube.com/watch?v=o6UbZCKswQA

Spektrum IX 12 heeft standaard geen Hall Gimbals.
4-voudige kogelgelagerde sticks met toegang aan de voorkant. Voorbeeld van een goede potentiometer. Spektrum gaat niet voor een lage Latency. Het is maar net wat je policy is. Spektrum gaat voor degelijkheid.Graupner MC32. Three Function Switch for Hallsensor sticks ON – OFF – ON (mz-32, mc-28)

Het lijkt erop of je het hal effect aan/uit kunt zeggen of op zijn minst kunt beïnvloedden.Power Box Core

Zeer dure nauwkeurige hall sensor met gimball van Aluminium

Phoenix simulator installeren en onderhouden

Phoenix simulator installeren en onderhoud.

Versie 1.0 van 24 nov 2021

Steller: Karol

 

Er zijn nogal eens vragen hoe Phoenix goed te installeren in versie 5.5L – waarmee wij op onze simavonden vliegen – en waar haal ik nieuw vliegend matrieel vandaan en Nl vliegvelden.

Het gaat erop lijken, dat binnen de vliegclub een technische afdeling gestart gaat worden. Wordt vervolgd na 14 december.

 

Hierbij reeds wat antwoorden:

 

Op deze pagina vind je het hele programma van Phoenix:

https://www.rc-thoughts.com/phoenix-sim/

 

 

Als je op deze pagina bent aangekomen zie je het complete programma. Installatie, updates en nog veel meer op het gebied van Phoenix.

 

Hoe velden installeren in Phoenix:

Start phoenix, klik daarna op advanced, en dan op install update..kies dan een van de vliegvelden uit, dat is een pkg file…daarna installeert hij het dus. Heb geduld ; wacht even bij elke handeling. Dus: gewoon Phoenix starten, dan advanced, install update en dan het pkg bestand kiezen. En daarna heel even geduld. Geef de computer de kans om het te verwerken.

Waar vind ik NL velden:

https://drive.google.com/drive/folders/1BJvL8cBhJRWu1ezobE8wzKsYMO4zGCfw

 

 

Start WhatsApp